Monday, November 29, 2010

Micha Wertheim...

...heeft mij bijna overtuigd.
Ik zal proberen nooit meer te reageren op iets dat ik lees in een krant, op een opinie-site of een weblog van iemand die ik amper ken, omdat het eigenlijk allemaal zo vreselijk surrealistisch is.
Nog los van het gegeven dat de frequentie waarmee ik op onzinnige dingen reageer, die hoger ligt naarmate de onrust in mijn hoofd toeneemt, een teken is dat het allemaal weer wat rustiger moet worden om me heen...
Zelfs schrijven op dit weblog is al een hele klus om af te schilderen als een normale bezigheid, tegenover mensen die me meewarig aankijken als ze horen dat ik mijn alledaagse gedachten er op knal en daarna boodschappen ga doen: "Er moet toch iets mis zijn met dat vrouwke...".
Dus het reageren en het lezen van reacties moet maar eens afgelopen zijn.
Zelfs als Wikileaks mensen doet verbazen, terwijl ik me verbaas over de goedgelovigheid van al die mensen die verbaasd zijn over hoe de wereld in elkaar lijkt te steken; "Echt? Neemt Washington de rest van de wereld niet serieus? Hoe kan dat nou?".
Om vervolgens het machtigste land ter wereld te observeren bij het puinruimen, met dezelfde verongelijkte houding die niet zou misstaan bij een obscure groep populisten in een klein kustlandje (ja, kust) in Europa;"Het is helemaal niet eerlijk dat als wij iets verkeerd doen, anderen daar achter komen en er vervelend over gaan doen, zo gemeen....".
Waarna het tijd is om
handjes-te-schudden en alle belangrijke mensen te benaderen voor een uitgebreid charmeoffensief, dus wie daar niet bij is, die weet weer genoeg...
In een wereld die geregeerd wordt door macht en geld, waarin sinds de oudheid nooit iets is veranderd aan de 'hou-jij-ze-dom-hou-ik-ze-arm-tactiek', kan gewoon geen ruimte meer zijn voor onbevangenheid.
Niet als je hebt geleerd om een krant te lezen.
Maar ik ga er niet meer op reageren.
Door Micha's voorstelling "voor de grap" zie ik dat opeens door zijn ogen.
Vanaf 1 minuut 9, 40 seconden ongeveer wordt het relevant voor wat ik probeer te zeggen.
Hoe mensen soms ingewikkeld moeten inloggen, registreren, reactievenstertje openen, nadenken om hun mening weg te sturen, en vervolgens nooit meer iets nuttigs daar mee te doen....
Ik ben bijna overtuigd van de onzinnigheid van dat alles dus.
Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

No comments: