Wednesday, November 22, 2017

Gewetensvraag...

Waarom ben je eigenlijk docent geworden? Omdat ik het kon, lesgeven... Het was nooit mijn doel. Ik rolde erin en het is niet het ergste werk dat ik me kan voorstellen. Meestal heb ik het wel naar mijn zin. Het contact met mijn leerlingen is doorgaans wel goed. Ik heb vrijwel alleen maar aardige collega's... 
Maar soms zitten er ook dagen tussen dat ik me ook afvraag waarom....Als leerlingen duidelijk geïrriteerd zijn omdat er iets (lees ik) geluid zit te maken terwijl zij hun berichten aan het lezen zijn of die belangrijke link aan het bekijken. Of hun make-up bijwerken, hun noedels laten afkoelen, afspraken moeten regelen...Op die momenten zou ik willen dat ik journalist was geworden.

Vandaag was er een leerling die zijn toets saboteerde. Hij had het naar eigen zeggen echt heel goed gemaakt. Alles goed geleerd. Hij kon alleen niet schrijven. Hij kon er niets aan doen. Het was nu eenmaal zo. Hij krulde wat met zijn pen op het papier, zoals kleuters dat doen, beweerde dat het woorden en zinnen waren, die hij dan weliswaar zelf ook niet meer kon lezen, maar hij wist zeker dat het de goede woorden en zinnen waren... Ik moest hem verdorie een voldoende geven omdat hij echt alles wist. Echt waar. Hij kon er ook niets aan doen dat ik een waardeloze docent was die gewoon niet kon lezen. 
Hij is 18. 
18. 

No comments: