Saturday, March 26, 2005

Fingersmith.


Ik had dit boek cadeau gekregen, twee jaar geleden.
"Ik zag dit boek en vond het echt iets voor jou! " zei de gulle geefster.
"Op de flap stond dat het gaat over liefde, bedrog en wraak".
Dit klonk als de dertiende damesroman in het dozijn.
Het werd ook nog eens geprezen als "de nieuwe Oliver Twist", maar dan van een recente schrijfster.
Ik vroeg me af waarom dit nu aan mij deed denken...
Maar deze vriendin kent mij vrij goed en meestal vind ik boeken die zij mij geeft ook erg goed.
Oliver Twist...
Het speelt in de victoriaanse tijd, maar daarna houdt geen enkele vergelijking stand.
Ik heb het met moeite gelezen toen ik er een paar weken later toch in begon.
Helemaal niet omdat het een slecht boek was.
Veel meer omdat het zo'n beklemmend verhaal is...
Je vraagt je af wat de schrijfster heeft meegemaakt om zo'n donker boek te schrijven.
Op alle foto's die ik van haar heb gezien ziet ze er echter heel blij en tevreden uit.
Ze wordt door liefhebbers de "lesbische Dickens" genoemd.
Ik vindt het een twijfelachtig compliment, zij valt er zelf verder niet over.
Ze vindt het wel grappig om met hem vergeleken te worden.
Dickens beschreef wat hij dacht te zien, Sarah Waters beschrijft wat ze zou hebben gevoeld.
Fingersmith is geschreven vanuit verschillende perspectieven.
"You are waiting for me to start my story.
Perhaps I was waiting, then.
But my story had already started...
I was only like you, and didn't know it.
This is when I thought it really began..."
Twee vrouwen, twee verhalen, een bizarre gezamenlijke conclusie.
En uiteindelijk begreep ik het, het gaat het toch over liefde...
Nee, dit is geen rescentie.
Ik heb liever dat mensen het boek lezen en er zelf verstandige dingen over bedenken.
Ik heb het boek al aan verschillende vrienden uitgeleend, en hun reactie is steeds hetzelfde: ongemakkelijk...
En nu is het verfilmd en de BBC zendt het vanaf morgen elke zondagavond uit.
En ik ben natuurlijk weer vergeten om een band te kopen...
http://www.sarahwaters.com
http://fan.burbling.net/fingersmith
http://www.bbc.co.uk/drama/fingersmith

No comments: