Tuesday, September 18, 2007

3 havo.


Een schoolklas kan een samenballing van hormonen en concentratiestoornissen zijn.
Ik heb ooit een 3 havo klas gehad die in de luxaflex hing.
Het doel was om mij huilend naar huis te zien gaan.
Ik had de mazzel dat ik nog veel brutaler was dan die klas.
En dat ik eigenlijk alleen maar les wil geven aan mensen die les willen hebben.
De rest mag van mij ook uit het raam klimmen.
De docente in het filmpje lijkt me een hele aardige vrouw...
Ze heeft een lief gezicht.
Ze lacht en ziet er uit alsof ze haar werk leuk vind, deze doelgroep leuk vind.
Ze staat waarschijnlijk met de beste bedoelingen voor de klas, om kennis over te dragen.
Of omdat ze gevraagd is, met het lerarentekort, om zo net na haar afzwaaien ("alsjeblief, alsjeblief!") weer voor de klas te komen staan.
Misschien heeft ze domweg die baan nodig om van te leven...
Maar een klas kan heel imbeciel een oordeel vellen over iemand (duffe kleren, niet jong genoeg, te saai, te nerdy) , en dan ben je weg...stupid girl.
Alsof het ergens op slaat, hoe pubers hun wereld meestal zien.
Als een optelsom van het juiste kledingmerk gedrag en de juiste accesoires zoals mobiele telefoons uitstraling.
Voor een docent betekent dit dat je naast een meetlat ligt, en die meet welke hoeveelheid grappen je in een les kunt stoppen, en dat bepaalt of je les saai is of niet.
School als entertainment, een lastige en soms leuke onderbreking van de pauzes en ander slap geneuzel dat 'mijn leven' heet.
Van weekend naar weekend sjokken, en oja...tussendoor moet je helaas naar wat lessen.
Er is geen formule voor goed docentschap, soms heb je stomweg geluk dat ze je tolereren.
En als je heel erg veel geluk hebt wordt er wel eens geluisterd naar wat je te melden hebt.
Als je pech hebt wordt je te k*kken gezet op internet, en dan is het in hun afgestompte opvatting ook nog eens je eigen stomme schuld want...Ja, Jezus, weet ik veel wat ze er bij slepen om hun infantiele gedrag te rechtvaardigen, het is in ieder geval niet hun schuld!
Voor wat het waard is: mijn zoontje van zeven lag inderdaad in een deuk toen ik hem dit liet zien.
Het filmpje is nog tot daar aan toe, de reacties op dat artikel in de krant...daar werd ik een beetje verdrietig van, wat een onnozelheid...
Die arme vrouw, mijn hart gaat naar haar uit.

2 comments:

moi said...

Eerlijk gezegd vind ik vooral de schoolleidng onnozel. Hier moet inderdaad flink coaching op gezet worden. Naast alleen maar lesstof overdragen, moet je immers ook pedagogisch competent zijn. Natuurlijk absoluut fout dat dit op youtube gegooid wordt en ook prima dat er geschorst wordt. Het is echter soms ook zo dat er iemand voor de klas staat die daar echt niet thuis hoort. Daar wordt de docent dan niet gelukkig van en ook de leerlingen niet. Ik vind het onvoortselbaar dat zo veel leerlingen ongemerkt uit een raam kunnen klimmen!!

Strangebrew said...

Ik denk eigenlijk dat ze wel degelijk in de gaten had wat er gebeurde, maar stoïcijns haar les heeft willen afmaken... Orde houden is niet meer aan de orde in zo'n situatie. Haar onder toezicht laten lesgeven zal haar gezag alleen maar verder ondermijnen.
Als ze er al jaren onder de maat werkte, valt het inderdaad de schoolleiding te verwijten dat ze niet reageren op signalen dat er iets mis is, die mening deel ik absoluut. In het belang van de kwaliteit maar ook van de collega.
Maar ik blijf er ook bij dat zo'n klas een death-trap kan zijn.