Friday, March 14, 2008

Wonderen bestaan doorgaans niet.

Snel geld verdienen zonder er iets voor te doen bestaat niet.
'Snel' bestaat niet.
'Zonder er iets voor te doen' bestaat niet.
Ik heb al twee dagen met wat leerlingen gesprekken over toekomstdromen.
Over opleidingen die niet af komen als je alleen maar met de beste bedoelingen naar een scherm zit te staren.
Over geld dat je niet kunt uitgeven als je het niet hebt.
Over uitkeringen die je niet krijgt als je nergens aan mee wilt werken.
Over nooit meer uitgeven dan de helft van je totale kapitaal.
Dat je waarschijnlijk een plan B nodig hebt als je plan A het 'winnen van de staatsloterij' is.
Iemand begon over Maria Duval, een medium dat met behulp van een toegestuurde talisman je leven gunstig kan beinvloedden...

Er was door gelukkige gelovigen zoveel positiefs geschreven over haar, wat als dit nu eens echt waar zou zijn?
En als ik heel eerlijk ben, soms, heel soms, zeker als ik denk geld nodig te hebben, gooi ik het niet meteen weg, die advertentie in de huis aan huis-krant.
Ik merk dat ik kortstondig aan het fantaseren sla...
Dat duurt dan even en dan schakelt mijn ratio zich in, en gooi ik de krant weg.
Ik weet uiteindelijk meestal beter.
En dan pas ben ik weer verbijsterd over de oprechtheid waarmee mensen blijven hopen op zo'n fenomeen.
Of al die anderen, op astro-tv, op paranormale beurzen, tijdens motivatie-sessies.
Het fascineert me, op de manier als waarop religie en sektes me fascineren.
De aantrekkingskracht van de schijn van oplossingen.
De eindeloze zoektocht naar instant geluk, overtuiging, zekerheid...
Wil je rijk en onafhankelijk zijn?
WIl je een eigen plek om te wonen?
WIl je de liefde van je leven vinden?
Vul dan deze lijst in met jouw grootste wensen.
Dan sturen wij je tot in de lengte der dagen folders en uitnodigingen over kansspelen, hypotheken, opleidingen en relatiebureau's.
Er zijn bedrijven die handelen in dromen.
Ze worden betaald door andere dromenhandelaars om folders te sturen naar mensen die dromen.
Kennelijk levert het wat op, anders werden we er niet constant mee geconfronteerd.
Iemand verdient er meer aan dan het kost...
Maar wat me uiteindelijk nog het meest fascineert is de reactie van veel 'kritische gedupeerden', die zich oprecht opwinden over het feit dat die opgestuurde kartonnen talisman helemaal niet echt werkt...

No comments: