Tuesday, April 01, 2008

Dinsdagdebat.

Tegen beter weten in toch een mening geventileerd.
Tegen beter weten in toch iets geschreven.
Tegen beter weten in toch gekeken.
Meestal propageer ik deze uitzendingen ook, zodat leerlingen weten hoe de parlementaire democratie werkt.
Maar zo langzamerhand begin ik me bezwaard te voelen over deze suggestie.
De manier waarop ze daar met elkaar omgaan is een beetje eng.
Twijfelachtig voorbeeld.
Beschaafd, geslepen.
De pot verwijt de ketel.
'Politieke pyromanen', die elkaar verwijten het vuur aan te steken en weg te lopen.
Belletje trekken, en dan op iemand anders wijzen.
Het gaat over 'de film'.
Om dit gedrocht een film te noemen is bespottelijk.
Om te lezen in buitenlandse kranten dat populisten niet alleen parlementariër kunnen zijn, maar ook een cineast, dat jeukt gewoon.
Maar als je goed luistert staan ze niet helemaal alleen.
Demoniseren van bevolkingsgroepen werkt altijd, met mate, anders is het te doorzichtig.
En daarnaast; 'Multicultureel denken' is synoniem aan iets onheilspellends tegenwoordig, iets sentimenteels, en dat wordt gezegd met een gezicht alsof iemand iets heel erg smerigs ruikt.
Arrogantie is in plaats van een ideologie, of inzicht, ook een manier om parlementariër te worden in deze tijd.
De kiezer moet echter wel het gevoel hebben dat hij het allemaal zelf heeft bedacht, zelf doorziet.
Anders is het te elitair en ook dat is niet goed.
Debateren is elkaar uitschelden op een beschaafde manier.
Je gevoel voor stijl is beneden alle peil en je kapsel en je gedrag ook.
Dat zou ik wel eens iemand willen horen zeggen.
Maar zo werkt het natuurlijk niet.
In plaats daarvan blijven we netjes.
En mijn boosheid is oprechter dan de jouwe.
Jouw god is slechter dan de mijne.
Mijn visie is politiek correcter dan de jouwe.
Ik ben realistischer dan jij, maar dan met gevoel in mijn donder.
En zakelijker.
De moed zinkt in mijn schoenen.
Mijn lief is voor migratie van af en waar naartoe dan ook maar hij vind eigenlijk, om mij te pesten, dat we de migratie van Limburgers naar Den Haag moeten stopzetten.
Geboren en getogen in de toplöss geef ik hem nog gelijk ook.
Ik vraag me ernstig af wat migranten, behalve relatieve veiligheid, zien in dit zielige kippenhok.
Ik wil hier meestal liever weg...
Cartoon door mij gejat van Nozzman.

No comments: