Tuesday, August 11, 2009

Poppetjes-tekenen-tijdens-het-luisteren....

Op zich doe ik dat wel vaker.
Nu merk ik dat dit tijdens Wagner slecht gaat.
Dat wil zeggen, ik probeer me nu al een kwartier te concentreren op 'Die Walküre' en het lukt niet echt.
Ik heb steeds de neiging om de tekst erbij te nemen of het verhaal nog eens op te zoeken.
Wagner heeft de muziekgeschiedenis beïnvloed, maar ik vraag me nu af of dat reden genoeg is om deze opera uit te zitten?
Ik ben volgens mij, zo merk ik nu, geen groot fan van de muziek van Wagner (of van hem als persoon overigens), er zit maar heel af en toe een melodielijn in die te volgen is, en het vocale deel klinkt doorgaans alsof helemaal niet praktisch uitvoerbaar is, wat Wagner in zijn hoofd had.
Maar het intrigeert me wel.
Muzikaal begrijp ik dat Wagner niet wilde uitgaan van het principe dat elke melodie terugkeert naar de grondtoon, waardoor de melodie zich steeds verder moduleert en een beetje eindeloooooooos wordt.
Zwevende tonaliteit, ook in de zang.


Het is een bloedserieuze bedoening en de vocalisten kijken alsof ze op het punt staan te bevallen of alsof ze niet goed weten wanneer ze nu ook al weer moeten invallen...
Wagner verzon zijn eigen mythes en sagen, deels gebaseerd op de Noorse mythologie.
Vrijwel alle Arthur-achtige-saga's, de Edda, het boek Mabinogion... allemaal inspiratiebronnen.
Starwars, Dune en The Lord of the Rings zijn hier uiteindelijk ook door ontstaan.
De opvoering van de verschillende hoofdfiguren uit zijn verhaal is zonder gebruiksaanwijzing absoluut niet te volgen.

Wagner gaat dan ook helemaal los: mysterieuze vreemdelingen met een goddelijke achtergrond die per toeval bij een doodgewaande tweelingzus terecht komen, oorlog, incest, een belangrijke ring, een magisch zwaard, nornen, de bouw van Walhalla..., maar uiteindelijk is het niet gekker dan een doorsnee sci-fi of fantasy-novelle.
Ik wil toch minstens één keer in mijn leven deze hele tetralogie gezien/gehoord hebben, ook al duurt het vier avonden...
De ultieme onthaasting, je kunt alleen maar het bombast over je heen laten komen.
Maar dan wel goed bij de les blijven en geen poppetjes droedelen.

No comments: