Friday, November 13, 2009

Populistische linkdump...

Ook al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de Italianen het staatshoofd hebben dat ze willen hebben, en een parlement dat hen weerspiegelt, het is nog steeds een vreemd idee dat zo'n man een Europees staatshoofd is.
Hij zou niet misstaan in een dictatuur ver van ons bed of een vorige eeuw.
Hij schoffeert, huichelt, censureert, verleid, liegt en bedriegt.
Toch wordt hij nog steeds gezien als een man die een land kan vertegenwoordigen.
Volop charisma in overdosis, iets wat onze premier bijvoorbeeld wel een beetje mist.


En als zoiets in Italiƫ kan, een oude beschaving, waarom dan niet hier?
Want Berlusconi is toch ook populair tegen wil en dank en dus heeft een parlementaire hooligan hier wellicht ook niets te vrezen, ook al is men politiek correct keurig  huiverig om met hem samen te werken.
Ook al kan ik me dan niet aan de indruk onttrekken dat mensen hier als het wat tegenzit straks ook het staatshoofd hebben dat ze willen hebben, een parlement dat hen weerspiegelt en dat het een vreemd idee zal zijn dat een anti-Europese populist een Europees staatshoofd is.

Maar laat ik nu maar over iets anders beginnen, en ophouden met vergelijken, want voordat je het weet demoniseer je iemand misschien.

No comments: