Tuesday, January 16, 2024

Beste loopbaancoach.

Ik heb zojuist de psychologische deepscan opdracht uitgevoerd als voorbereiding op onze teamdag, die in het teken staat van het ontdekken van onze talenten en leerdoelen. Jij vertelde dat dit een leuke dag gaat worden, een soort verwendag waar ik veel over mezelf ga leren. Een cadeautje aan mezelf...

Na een vragenlijst van een uur, kreeg ik binnen twee minuten een 21 pagina's lang 'gepersonaliseerd' document terug. Een document dat stelt dat ik eigenlijk een luie, slechte en nauwelijks bruikbare werknemer ben, die niet tegen kritiek kan. De algemeenheden die erin staan gelden imbo voor iedereen, en uiteraard heb ik coaching nodig. 
Op een slechte dag moet je dit document niet lezen, want je staat diezelfde dag nog op een brug. Ik zou de persoon die jouw chatbot beschrijft ook niet aannnemen. 

Het is gebakken lucht, dure gebakken lucht, en eerlijk gezegd voel ik mij totaal niet gezien of serieus genomen. 
Alles wat uit deze dag gaat komen is niet te gebruiken voor een eventueel uitgangspunt om te zoeken naar opties voor mijn verdere loopbaan, dan wel te gebruiken als informatie om mijn keuzes te ondersteunen.
Als je nu vindt dat ik het veel te serieus neem of niet serieus genoeg, dan wil ik het wel eens hebben over de methodiek en vooral software die gebruikt wordt door coaches en pedagogen, adviseurs, praktijkondersteuners, therapeuten en andere deskundigen die hun werk laten doen door een AI-programma. En dan mag je me uitleggen in hoeverre jij mij serieus neemt. 

We zijn wel klaar denk ik. Wat mij betreft gaat dit document dan ook nergens naartoe en ga ik het nergens voor gebruiken. Gebeurt dit wel dan berg je. De deepscan vertelt me namelijk dat ik conflicten uit de weg ga omdat ik aardig gevonden wil worden, maar de enige reden dat we dit niet kunnen toetsen aan de realiteit is dat ik niet weet waar je huis woont. Ik verheug me dan ook niet op de 'kadootjesdag' van volgende week. 

Met vriendelijke (maar ik schijn volgens het profiel dat hier voor me ligt vaak te liegen om geen problemen te veroorzaken) groet,
Jon. 

No comments: