Friday, December 29, 2023

Alle Jahre wieder...

Mijn honden trekken de explosies niet meer.

We slapen amper vanaf november tot februari.

105 miljoen euro. Dat is de omzet voor verkopers per jaar. Het mag niet afgestoken maar wel verkocht en gekocht.

Bedacht door de boomers in de jaren 70 en als de boomers het bedenken is het een traditie.

We gaan "allus zelluf" doen. En de campagnes over afgeknalde ledematen volgden vanzelf.


Een zelfverklaarde traditie want te kort geleden gefabriceerd als "iets wat wij altijd doen".

Vuurwerk heet tegenwoordig Fierwerk. En heeft eigenlijk niets meer met Oudjaar te maken. Het is speelgoed geworden. Gewoon. En niet eens meer een doel maar een middel. Voor het slopen van afvalbakken, postbussen, alllerlei voertuigen, voordeuren en textiel en-glasbakken. Naar verluidt komen jongeren uit de hele stad naar onze wijk van de stad omdat daar niets meer gehandhaafd wordt...

Bij elke voetbalwedstrijd, elke verjaardag, elke keer dat het je lukt je eigen veters te strikken of elk blik waterig bier dat ze opentrekken als de zon eens schijnt ontploft er iets. Want het "leven vieren" heeft getuigen nodig anders is het niet echt....dus knallen!


Ik hou van goeie herrie. Ik hield altijd veel van deze tijd van het jaar en van het bijzondere van massaal vuurwerk tijdens de jaarwisseling. Ik bleef er voor op. Maar dit hersenloze gedoe is ondertussen vreugdeloos, fantasieloos, best wel saai en veel te hard voor alle dieren die veel beter horen dan wij en de weg kwijt raken of in paniek wegkruipen de hele dag en nacht. En de rotzooi die achter blijft, de uitstoot van gassen, schade aan de wildstand en de vogelpopulatie is op een schaal die een jaar milieubewust gedrag ruim "compenseert" en teniet doet...

Fijn. Tradities. 


Ik wil best weggaan. Ik huur wel een huis ergens. In mijn eigen huis worden we immers al weken gek. Dat huren van een ander huis naast dat van mezelf kost veel geld. Evenveel en wellicht meer dan het bedrag dat mijn buren uitgeven voor het vuurwerk "voor hun kinderen", lees zichzelf. Zwaar spul dat ze gedurende het hele jaar maar vooral in december (laten) afsteken...

Ik zal niemand om geld vragen of aangeven. Ik betaal heus alles zelf wel. Zodat anderen zoals het "de traditie betaamt" fijn hard hun ogen, vingers, zichzelf of zelfs iemands kind kunnen wegknallen.

Ik ga aan de kant. Zouden jullie dan op z'n minst het fatsoen kunnen opbrengen het vuurwerk weer gewoon af te steken wanneer dat de bedoeling is? Met Oud en Nieuw. Dan vind ik het misschien ooit weer speciaal...



No comments: