Monday, September 27, 2004

Veilig voelen

Het eerste weekend van de herfst stelde, na een week van hondeweer, absoluut niet teleur.
Een lange wandeling in een zonovergoten bos en in de tuin zitten bij vrienden.
Alles ruikt heerlijk naar natte bladeren.
Kastanjes en beukenootjes op de vensterbank...

Maandagen zijn vaak zwaar, omdat ik meestal eerst de krant lees voor ik de week in ga, en dan onvermijdelijk iets lees dat mijn humeur negatief kan beinvloeden.
Dat zal vast niet de opzet zijn van krantenmakers, maar dat effect heeft het wel vaak op me.
En vandaag kwam de krant met een grappig berichtje!
Althans: ik heb voor het gemak, en om mijn omgeving te sparen, besloten dat ik het grappig ga vinden.
De voormalige Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) heeft China jarenlang misleid en geld van de volksrepubliek gekregen voor een maoïstische partij die de BVD zelf had opgericht.
Dat staat volgens NRC Handelsblad in een boek van een vroegere functionaris van de dienst dat donderdag verschijnt.

De BVD heeft de Marxistisch-Leninistische Partij Nederland (MLPN) tussen 1970 en 1980 vooral gebruikt om inzicht te krijgen in de aanhang van de maoïstische beweging in Nederland en in de manier waarop China probeerde Nederlandse studenten en wetenschappers te winnen voor het maoïsme.

De MLPN had enkele tientallen leden, onder wie veel BVD'ers, en beschikte over een officieel partijorgaan, De Kommunist.
De BVD stelde destijds vast dat de maoïstische aanhang in Nederland 'wel luidruchtig, maar heel klein' was.

De BVD is de voorloper van de huidige Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD).
Bron/lees meer : DeGelderlander /ANP

Ik zie het voor me...
"Zo heren, goedenavond, bij deze open ik deze nep-bijeenkomst van onze nep-partij en geef ik het woord aan onze nep-notulist om de besluitenlijst van de vorige keer door te nemen, en hou het kort want we willen nog naar de kroeg..."
Natuurlijk is de BVD een fossiel uit vervlogen tijden.
Zo wordt ons immers al geruime tijd uitgelegd dat er ondertussen van alles hervormd is binnen onze geheime dienst.
We mogen dus met een gerust hart aannemen dat dit soort ongein niet meer voorkomt in dat gloedjenieuw orgaan dat AIVD heet.
Ik zou er als ik u was nog een keer over na denken als u overweegt om lid te worden van een nieuwe frisse anti-globalistische partij die net opgericht is en leden zoekt...

No comments: