Sunday, October 31, 2004

Week van...

De klok moet verzet.
Het is Halloween.
Het is ook Week van de Geschiedenis.
Aangezien dat mijn vak is, zou ik nu helemaal opgetogen moeten zijn.
De verkiezingen in Amerika eisen deze week daarentegen veel meer mijn aandacht op.
Dat is immers ook geschiedenis.
Het Capitool is vernoemd naar de Romeinse tegenhanger in het klassieke Italie.
Want daar lag de inspiratie voor de Founding Fathers toen ze moesten kiezen voor een goed systeem voor de op te richten heilstaat.
Een andere slavenstaat.
En vandaar dus de senatoren, kiesmannen en nogal onevenredige verdeelsleutel bij de presidentsverkiezingen.
Is er een meerderheid kiesmannen voor een kandidaat, dan krijgt deze de rest van de stemmen erbij...
Waardoor er maar twee grote clubs overblijven.
Want kent iemand deze mensen?

Dat bedoel ik.
Dit zijn de potentielel presidentskandidaten voor de groenen, David Cobb en Patricia LaMarche.
Van de Green Party of the United States.
Niet (?) te verwarren met de Greens van de Green Party USA , en nee, ik maak geen grapje...
Maar het systeem van verkiezingen in Amerika is een te grote horde voor de meeste andere partijen, vandaar dat men over dezen vrijwel niets hoort.
Hoe dan ook.
Het circus is begonnen.
De zwevende kiezers zijn nu het populairst, en mooi weer voor een grote opkomst.
Osama heeft zich bovendien weer eens gemeld.
Goede timing, de kiezers zien nog net op tijd de noodzaak in te stemmen op Dobbeljoe en zijn War On Terror.
Ik heb al verschillende keren gelezen dat Kerry daarentegen alleen maar wint omdat zijn achterban tegen Bush is.
Dat zou best eens zo kunnen zijn.
En zoals ook al eerder geimpliceerd, zoveel sympathieker komt hij nu ook weer niet op mij over....iedereen op die positie is verdacht.
Zoveel macht voor een mens kan, naar mijn bescheiden opvatting, niet goed zijn voor je karakter.
En als het alleen bij vermeend overspel blijft komt iedereen er nog goed mee weg.

Ja, ik besef het zelf, een cliche...
Als deze week nu maar eens gewoon voorbij is...
Als het dan zo mooi blijft, met al die kleuren en die lage zon...
Ik ga morgen maar weer eens heel hard op mijn drum slaan.
http://www.nos.nl/amerikakiest/voorpagina/
http://www.politics1.com/swp04.htm
http://gnn.tv/content/eminem_mosh.html

No comments: