Tuesday, November 23, 2004

Surrealisme

"Maar als je in het andere huis bent dan moet je met dat varken op die brievenbussen slaan, en dan krijg je een centje."
"Nee, eerst moet je een eend zoeken, die kan vliegen."
"Het konijn kan ook vliegen."
"Maar niet zonder extra koekjes."
"Die kun je vinden als je eerst heel veel zwemt, dan kom je dingetjes tegen en dan moet je die eerst allemaal stukgooien en dan vind je koekjes en daar kun je dan mee vliegen."
"Of je gebruikt water om te vliegen, maar dan heb je wel zo'n tankje nodig, en dan moet je eerst een chocopasta-monster wegpoetsen."
"Nee joh, dat is op het eiland, en dat wil ik niet doen, want jij snapt nooit hoe je in een grot moet komen waar groene muntjes liggen."
"Dan gaan we eerst op de boot racen, want ik vang altijd sterretjes en dan ga ik harder."
"Nee, jij wil altijd dat ik dan door rijd."
"Ja, want jij zoekt altijd naar verborgen tunneltjes, en dan moet ik op je wachten, en dan gebeurt er nooit iets."
"Jawel, dan moet ik op een putdeksel springen en dan ga ik onder de grond gewoon verder lopen."
"Dat is ook op het eiland, met die groene chocopasta-inktvis..."
Een oplettende lezer heeft door dat dit gesprek van mijn kinderen, op de achterbank van de auto op weg naar huis, niet betekent dat ze therapie nodig hebben.
Een buitenstaander die dit gesprek zou horen, vermoedt wellicht het gebruik van foute drugs tijdens mijn zwangerschap.
Hoewel ik op zich blij ben met bepaalde uitvindingen, omdat ze me in staat stellen te lezen of te werken als we allemaal tegelijk thuis zijn, heb ik ook wel eens mijn bedenkingen bij die dingen.
Ik kan niet wachten tot ze zelfstandig boeken kunnen lezen die verder gaan dan Maan, Roos, Vis.
Hun fantasie wordt weliswaar aangewakkerd door dergelijk spul, maar hun belevingswereld begint nu wel heel bizarre vormen aan te nemen.
En als de kinderen dan slapen, zit mijn lief vloekend en zuchtend op het kussen naast de bank, strak van de stress omdat het mannetje weer driehonderd meter naar beneden valt omdat een grote vleesetende plant hem verhinderd de top van de molen te bereiken, onze kwaliteitstijd te verkwanselen met dat ellendige ding...
De decemberterreur is in aantocht.
Aan een ieder die overweegt om zo'n kreng aan te schaffen....

STOP EN HEROVERWEEG!
Koop een sjoelbak.

No comments: