Wednesday, February 09, 2005

Vasteloavend.

Ik wilde er eigenlijk niets over zeggen.
En mijn lief zei het ook al:" je bent een chauvinist!".
Maar Nijmegen heeft het toch niet helemaal begrepen ook al doet ze misschien haar best.
Wie neemt er nu drie dagen vrij om met een van tevoren aangeschafte verplichte passepartout een drietal tenten en wat zaaltjes en kroegen langs te gaan...
Het moet op straat en het moet massaal.

klik op fotos om te vergroten!
Op zondag lukte het even een beetje, met dank aan de stralende winterzon.
Maar toen alle, grotendeels uit omringende dorpen afkomstige, wagens de hoek om waren vertrok de massa weer naar huis.
Nu is het natuurlijk een volksfeest waar je van moet houden, of je haat het.
Er zit niks tussen in.
Ik kan het niet helpen maar ben opgegroeid met de traditie in de zuidelijkste zin van het woord.
En een vreemd heimwee maakt zich van me meester als het weer die tijd van het jaar is.
Als het bijna februari is en de kinderen gaan nadenken over hoe ze verkleed willen gaan, spelen mijn limburgse genen onverwacht op.
Toen ons dorp nog zesentwintig kroegen had werd er vijf dagen lang gefeest.
Ouw-wieverbal, Zog, Kloonetrekken, Pyamabal en Hieringhappen...
Met een dweilorkest door Maastricht of met een sambaband door DenBosch...
Als je het dan al viert, is het mogelijk dat je vijf dagen lang jezelf helemaal voorbij kunt dansen.
Aswoensdag hoort daar ondertussen stiekem bij, zij het in de vorm van het "rouwen" over de dood van het feest.
In mijn streek gevierd door het eten van haring, en vis moet zwemmen...toch?
Ik kon dit jaar helaas niet mee.
Dus heb ik maar op televisie naar de Rosenmontagszug in Keulen gekeken en me weemoedig voorgenomen daar een keer naartoe te gaan in vol ornaat.
Zoals ik al zei.
Je viert het mee met je verstand op nul of je gaat op wintersport.
Je hebt ware liefhebbers die moeite doen om er wat moois van te maken.
Het gaat om het feest, en dat is niet noodzakelijkerwijze alleen maar het "offeren aan Bachus".
Het gaat ook om satire, zelfspot of modder gooien naar de autoriteiten.

klik op fotos om te vergroten!
Het is een feest dat de creatieve kant van mensen naar boven kan halen.
Maar je hebt ook de echte losers die er niks van hebben begrepen...

http://www.nu.nl/news/479860/14/Racistische_carnavalswagen_in_optochten.html

3 comments:

Anonymous said...

MissGien schrijft:

Voor het eerst sinds ik hier lees, ben ik het hartgrondig *niet* met je eens!
Zo vind ik, bijvoorbeeld, Carnaval verschrikkelijk. Dat is niet zo raar, aangezien ik ben opgegroeid op de BibleBelt. Maar ook mijn Lief, afkomstig uit de Kruukeziekerstad (de rest van het jaar Tilburg geheten) moet er niets van hebben. Ooit, lang geleden, had ik een vriendje die in Zuidlimburg kwam en dus kon ik er niet omheen: ik moest en zou mee om Carnaval te vieren. De eerste dag dacht ik nog: hetkomtwel, hetkomtwel. De tweede dag dacht ik: wat is dit hier? en de derde dag wilde ik alleen nog maar naar huis.

Carnaval: het stelt toch allemaal niets voor, hier: je loopt gewoon voor lul als je verkleed over straat loopt! Carnaval en Nijmegen: dat gaat niet samen: daarvoor zijn er te weinig hartgrondige carnavalvierders in de stad. Als ze er wel zouden zijn, zou het feest zich namelijk spontaan naar buiten verplaatsen!
Vorige week hoorde ik nog iemand beweren dat er 20 jaar geleden werd gehost op straat. Gelogen, wist ik. Want 20 jaar geleden woonde ik hier ook al en toen stond er ook al zo'n tent op Plein '44 en beperkte het feest zich tot een aantal kroegen in de binnenstad en de diverse wijken.
Afgelopen zondag, toen was het op de Grote Markt feest: gehos en vreselijke liedjes, terwijl men wachtte op de komst van de optocht. Dat lijkt me wel genoeg. Anders is er nog een week dat we de stad moeten ontvluchten: en een keer per jaar vind ik persoonlijk wel genoeg!

:-p

Strangebrew said...

:).
Zo oneens over carnaval alhier zijn we het volgens mij niet.
Ik heb het "traditonele" carnaval (wat dat ook mag zijn) met de paplepel ingegoten gekregen als het ware.
Mijn ouders werkten in een kroeg en carnaval begint in het verre zuiden (duits-georienteerd) al in november, met gala's, kinderfeesten, en veel theatervoorstellingen en cabaret.
Alle muziek is in het dialekt of duits waar ik vandaan kom.
Het is nog niet zo lang geleden dat er gewoon geen nederlandstalige "carnavals-kraker" te horen was, omdat het mensen daar beneden niet aanspreekt...
Ik heb vroeger meegebouwd aan zo'n wagen, met veertig mensen een thema bedacht, meestal iets over politiek in de streek.
Het was ook veel meer verwoven met het dorps/verenigings-leven en de (katholieke) rituelen en feesten die de kalender van zo'n dorp bepaalden.
En toen ging ik studeren en jarenlang heb ik toen niet dat carnavalsgevoel gehad, omdat mijn chauvinisme wellicht voorschrijft "hoe het echt gedaan wordt".
Maar vorig jaar hebben we met de band in DenBosch gespeeld.
En daar hebben we echt veel lol gehad.
Zodra je boven de rivieren komt wordt het lastig, omdat het dan inderdaad alleen maar lijkt te gaan om drie dagen zuipen, vrijen en gek doen buiten de baas zijn tijd...
Mijn weemoed is vooral nostalgie vrees ik.
Carnaval vieren is alleen leuk als je het met een grote groep vrienden doet, zoals met mijn band in mijn geval.
Om me in het feestgedruis te storten als "einzelgaenger" in een tent vol mensen die ik niet ken ligt mij ook gewoon niet.
Maar het is dan ook niet aan mij om mensen te bekeren tot het uithangen van de pias.
Ik ben ook al lang genoeg weg uit mijn dorp om ook de sneue kanten van dit feest te zien.
Als de roes is verdwenen blijft de kater en het besef dat je verlopen make-up eigenlijk geen gezicht is...;).

Strangebrew said...

En met de vierdaagse ben ik trouwens ook liever niet in de stad!
Ik vind alleen de Valkhof leuk, maar voordat je daar bent.....tjeesus.