Friday, April 15, 2005

Eiland

Niemand is een eiland.
We hebben allemaal contacten met anderen, en dat is goed zo.
Je zou zomaar eens alleen maar voor jezelf gaan leven....
Een beetje kan geen kwaad.
Maar af en toe mijn zelfbeeld toetsen aan reacties van anderen is gewoon nuttig.
Het is tenslotte een samenleving.
En de recente commotie over een serie programma's over volkswijken, die niet zo heel erg verschillen van onze eigen wijk, zet me ook wel een beetje aan het denken.
Ik schrik eerst van de grofheid en de onnozelheid op mijn beeldscherm.
Ik merk meteen aan mezelf dat tolerantie zich niet vanzelf manifesteert, maar een zekere inspanning vereist.

Maar ik realiseer me ook dat het momentopnames zijn en iedere Jan D. zo'n serie zou kunnen maken, zelfs over de netste Vinex-wijk die je maar zou kunnen vinden...
"De rest van de maatschappij valt wel mee..." troost ik mezelf.
Toch heb ik ook wel eens fantasieen over eilanden voor nare mensen.
Met een heel hoog hek eromheen.
Een soort straf-kolonie, maar dan met vakantiehuisjes en een fijn strand en vooruit, een paar strandpaviljoenen...
Op dat eiland rijdt iedereen heel slecht auto, vervuilt de leefomgeving met frietbakjes, blikjes en de inhoud van de auto-asbak, of scheldt de hele dag op iedereen....
Zou ik er dan zelf ook wonen in dat laatste geval?
Hoe dan ook is het geen gezonde fantasie, dat geef ik toe.
En ook al kan een straf-kolonie uitgroeien tot een gastland voor olympische spelen, en dus nog best een leuk land worden...
Beter zou het zijn als ik zelf een eiland zou hebben.
Ik vraag me dan wel af of ik dan ook al snel het idee zou krijgen dat het eiland te klein is.
Zijn er dan bijvoorbeeld veel mensen die ik niet op mijn eiland wil?
Zijn er dingen die mensen op mijn eiland niet mogen doen?
Vragen waar ik me pas in een later stadium mee bezig zou kunnen houden.
Ik zou veel liever willen dromen over wat ik allemaal met zo'n eiland zou kunnen doen, de mogelijkheden zijn onbeperkt in mijn hoofd.
Nu wil het toeval dat er een eiland te koop is.

Het is geen mooi eiland, maar ik moet misschien niet teveel ineens willen.
Dit is er een met een helikopter-platform en heeft meer van een boor-eiland dan een bountyparadijs.
Je zou er een uitdaging in kunnen zien het leuk te maken, met wat fantasie.
Je zou er een heleboel stijlvolle appartementen in kunnen maken, allemaal met uitzicht op volle zee..
Veel ruimte om een dakterras aan te leggen.
Om grote feesten te geven.
U ziet hem al aankomen.
Ik zit daar nooit lang helemaal alleen.

No comments: