Tuesday, August 09, 2005

Publicity nonetheless

Dan Brown is een schrijver.
Natuurlijk is Dan Brown ook een over het paard getilde amerikaan, die van zijn eigen boeken beweert dat ze de waarheid verkondigen.
Grote Vraag blijft natuurlijk waar de hysterie over de inhoud van zijn recente boek vandaan komt.
Een verhaal met dezelfde truc als de Davinci-Code kan zich in elke setting afspelen.
Het is echter inmiddels uitgegroeid tot een vermeende aanval.
Dat is gewoon teveel eer.
Zijn laatste twee boeken heb ik met veel plezier in een ruk uitgelezen, vakantieboeken bij uitstek.
Hij borduurt voort op historici die voor de afwisseling eens een keer uitgingen van aannames in plaats van feiten.
Ik neem aan dat Brown niet wakker ligt over geloof in het algemeen.
Van tevoren roepen dat het boek dat je nu geschreven hebt de absolute afrekening met een aantal heilige huisjes bevat is gewoon een goedwerkende, zij het niet zo originele, stunt.
Ik neem dus ook aan dat hij heel goed op de hoogte is van de wetmatigheid "there is no such thing as bad publicity...".
Er is daarnaast nog geen religie gefabriceerd die niet met het grootste gemak op de korrel genomen kan worden.
Religies zijn mensenwerk, dus ze barsten altijd van de fouten en tekortkomingen.
En zo gaat het ook met iedere tegenbeweging of theorie die wordt losgelaten op welk geloof dan ook.
Toch zijn er hordes mensen opgestaan om de Davinci-Code te bestrijden, te ontkrachten, te ridiculiseren.
Men voelt zich door het boek geschoffeerd.
Het is een boek, for f*ck's sake...
http://www.opusdei.nl/art.php?w=26&p=7568

No comments: