Monday, September 26, 2005

Valse nostalgie?

De grootste kermis die ik ooit gezien heb is de Öcher Bend, in Aken.
De afmetingen daarvan en de "Oktober-Fest"-tenten waren een attractie op zichzelf.
Ik heb er mijn eerste achtbaan gezien, nog voordat de Efteling er eentje had.
Zo verschrikkelijk oud als ik nu klink ben ik niet eens...
In ons dorp was ieder jaar in het voorjaar, rond Pinksteren, kermis.
Er stond een Rups, Vliegtuigjes die je zelf met een knuppeltje naar boven kon laten gaan, een "Ketting-Carousel", de Botsauto's en later een Lunaparkje zoals dat nu toepasselijkerwijs in het Land van Ooit staat.

Aan het begin van de Markt stond de palingkar, een suikerspinverkoper, en iemand die snoep en suikerpinda's verkocht.
De schiettent en de "Grijpertjes" voorzagen mensen van goedkope en lelijke knuffels, maar zonder die obsceen grote beer was je niet op de kermis geweest.
Het hele dorp liep uit, van boven op de Berg tot in de "Balkan" buiten het dorp.
Kroegen haalden muziekgezelschappen in huis en de dansvloeren gingen open.
In onze streek kent men het "Frühschoppen".
Het betekent dat men op zondag na de eerste kerk-mis al een biertje kan drinken in het cafe naast de kerk, en dat liep met kermis in het dorp traditioneel uit de hand.
Mijn opa was drie dagen vrolijk en in een gulle bui.
Met pretogen en een dikke sigaar tussen zijn lippen deelde hij de hele dag kleingeld uit.
Hij kwam die drie dagen nauwelijks thuis, maar had wel al zijn inmiddels getrouwde kinderen en kleinkinderen om hem heen verzameld...
Alle neefjes en nichtjes, we waren allemaal nog klein, trokken in een roedel heen en weer tussen de kroeg en het marktplein.
Het was een familiefeest, met de volwassenen aan een tafeltje bij het raam en de kleintjes met flesjes chocomel en zakjes chips er tussen door krioelend.
En 's avonds zat de familie paling te eten aan de grote keukentafel van mijn oma, die voor de gelegenheid extra vlaai en broodjes had besteld bij de bakker.
De kermis zelf was het sociale hoogtepunt van het jaar.
In je leukste kleren hing je rond bij de bots-auto's, zien en gezien worden...
Kermis was spannender als het donker was.
Niet eens vanwege die jongen die de kaartjes ophaalde bij de rups.
Ik legde het af tegen die meiden die wat ouder waren, met meer lef en make-up...
Ik was toch meer geinteresseerd in het pakken van het kwastje onder de bal, voor een gratis rit.
Maar alle lampjes waren aan en alles leek sneller rond te draaien.
Ze draaiden soms wel vier keer op een avond dat ene Police-nummer dat ik zo goed vond.
Zolang de muziek over het dorp schalde, en te horen was in ons huis als de wind onze kant opstond, bleef ik rusteloos...
Met een vriendin hing ik nog bij de wagens rond als ze klaar waren met afbreken.
Nog net niet te oud om ons te schamen omdat we ons nog bukten om gevallen kleingeld op te rapen.
Ik ga nu met mijn kinderen naar de kermis als hij er staat, en ook zij vallen als een blok voor de lichtjes en de snelheid.
Maar je moet een beetje doorlopen, want het is allemaal veel groter.
In de dorpen in de regio heb je nog van die kleine kermissen, of er is een nostalgische afdeling op de grote hier in de stad.
Ik voel me daar net iets meer op mijn gemak.
Ik zit dan in de rups en heb de impuls om naar de kwast te grijpen, maar bedenk dan opeens dat ik daar eigenlijk te groot voor ben, en durf dan niet meer.
En iedere keer weer mis ik mijn opa...

Door onze verslaggever:
NIJMEGEN
De Nijmeegse najaarskermis kent dit jaar een primeur.
Voor het eerst staan attracties onder de Waalbrug opgesteld.
Alleen op die manier wordt een gedwongen krimp van de kermis in elk geval dit jaar voorkomen.
Bron: De Gelderlander.
1 oktober gaat het van start.
We bestaan hoegenaamd 2000 jaar en dus kan een kleinere kermis echt niet.
De cynicus in mij fluistert dat minder plek voor attracties ook minder standgeld oplevert voor de stadskas...
En zouden ze de extra middelen misschien willen gebruiken om die andere semi-permanente kermis-attractie, die mecano-toren op het Valkhof, in baksteen te veranderen?
Het nieuwe motto van Nijmegen is "Having your cake and eat it", dus er mag echt geen plein af, alle bouwactiviteiten ten spijt.
Ook al staat er ieder jaar weer traditiegetrouw een zuur stukje in de krant over klagende kermisklanten die te veel betalen en te weinig publiek zien.
Omdat er zoiets is als "weer" (te koud, te warm, te nat)...
En ook de recessie (ook al schijnt die over te zijn sinds prinsjesdag) schijnt een rol te spelen, omdat mensen te gierig zijn om drie euro per ritje uit te geven.
Nooit gehoord van less is more?
Nee, dan zetten we een paar (laagvliegende?) attracties toch gewoon op de laagste plek die we in de regio kunnen vinden...
Heeft iemand recent nog de waterstanden bekeken?
Straks woon ik in Nijmegen-noord.
Daar is volgens mij nog zo'n kleine kermis...
Het wordt hoog tijd voor wat nieuwe tradities.
Zijn er wat vrienden te vinden voor het rondje draaimolen, gevolgd door de kroeg en veel lekker eten op een hele grote tafel in een warme keuken?
http://www.kermiskalender.nl/
http://www.aachen.de/DE/stadt_buerger/aachen_profil/bedeutende_ereignisse/oecher_bend/

No comments: