Monday, February 20, 2006

Festina Lente.

Mensen willen zich verplaatsen, liefst snel en vanaf de voordeur.
Dat is een universeel gegeven.
Dat levert in mijn nieuwe habitat nogal wat felle discussies op.
De plannen worden steeds meer aangevuld met nieuwe ideeen.
Een Dorpensingel-Oost aanleggen voor regionaal verkeer tussen Bemmel en Nijmegen.
En om de nieuwe woonwijken zo min mogelijk te belasten een rechtstreekse aansluiting tussen de Vossenpelsestraat en de Parmasingel.
Een route ten westen van de spoorbaan met 2x2 rijstroken aansluitend op een nieuwe stadsbrug.
Het verkeer uit Bemmel via de Vrouwe Udasingel en het Buske naar de A325 leiden.
Al het verkeer richting de nieuwe stadsbrug door Lent naar Nijmegen.
Ter hoogte van de huidige Lentse Lus een verkeersplein ter grootte van het Keizer Karel plein, de 0vatonde, bouwen en hopen dat het goed komt.
Een kleine greep uit het aanbod...
In elke variant om een verkeersinfarct te voorkomen komt volgens de inmiddels verschillende pressiegroepen steeds hetzelfde droge feit terug: de leefbaarheid in het dorp Lent wordt verpest, immers veel extra doorgaand verkeer door Lent, luchtvervuiling en geluidsoverlast.
Elke nieuwe oplossing blijkt daarbovenop ellende op te leveren voor een ander deel van de bevolking in dit erg snel groeiende Nijmegen-noord.
Het schuift steeds een straat op zeg maar.
"Not in my backyard..."
Er staan om de hoek vier woningen achter elkaar te koop, anderhalf jaar geleden opgeleverd.
Ik weet niet waarom, maar misschien heeft het wel te maken met die verkeers-plannen-chaos.

Ik zie het niet terug in de krant, maar op fora en op het schoolplein maken veel mensen zich ook, wellicht begrijpelijk, zorgen over de waardevermindering van hun zojuist aangekochte pand.
Men voelt zich bedrogen.
Onder valse voorwendselen zijn ze naar hier gelokt met bevlogen uitspraken als "Dorps karakter in een moderne wijk! Als u van de poëzie van het waterrijke landschap houdt, dan zijn de wijken in de noordrand van het dorp Lent zeer interessant voor u".
Nu zit men aan de overkant van de Waal, en opeens slibt het weiland achter het huis dicht met een nieuwe woonwijk waar 1000 gezinnen komen.
Wie echter bij de les was gebleven had de afgelopen jaren duidelijk kunnen zien dat het dorp Lent allang niet meer los staat van de rest van de stad.
Of is men de plannen voor "de kabelbaan" alweer vergeten?
Toegegeven, die is er niet gekomen.
Maar het was echt niet de bedoeling dat deze verbinding vanuit het centrum van Nijmegen aansloot op een dikke boom naast een schuur in Lent.
Een grote stadsuitbreiding, dat is wat ons voorgehouden werd.
En inderdaad.
De Citadel komt eraan.
Over 10 jaar zijn Lent en Oosterhout aan elkaar gegroeid.
Arnhem in het zicht.
We wonen hier gewoon niet in een dorp.

klik op plaatjes
Laat ik bovendien vooropstellen, ik rijd zelf ook auto.
Ik ben er milieu-technisch inderdaad niet trots op, maar ik sta vaak in die file op de brug.
Ik mag mijn auto niet voor de deur zetten, omdat het een voetgangersgebied is.
Ik heb mijn huis niet zelf gekocht.
Ik woon niet aan de doorgaande weg.
Misschien is dat de reden dat ik me al die tijd op de vlakte heb gehouden.
Ik ben niet gemakkelijk in een duidelijke doelgroep te plaatsen.
Behalve misschien die ene: van mensen die met de bus zouden willen gaan.
De meeste Lentenaren zijn namelijk terecht bijzonder ontevreden over het al jaren geplande "Hoogwaardig Openbaar Vervoer".
Dat is er vrijwel niet.
De trein is geen handige optie als je naar de Randstad wilt.
Een echt snelle busverbinding naar opleidingen en instellingen in Nijmegen moet nog worden aangelegd.
Gelukkig heb ik meestal geen echte haast.

klik op plaatjes
Festina Lente.
Het motto van keizer Augustus.
Het houdt in dat de mens rijpt door groei waarbij snelheid van handelen en geduld, roekeloosheid en zelfbeheersing in gelijke mate zijn ontwikkeld.
Dat zou voor alles moeten gelden.
Ik werd eigenlijk zo langzamerhand een beetje wars van alle commotie, totdat er opeens afgelopen weekend een nieuw, heel klein pressiegroepje, zich in de discussies mengde.
Onder het motto" Híer een weg? Kom op zeg! Geen Dorpensingel Oost!" manifesteerde GroenLent zich!
Volgens ons is de Dorpensingel niet de oplossing van het probleem" stelt Johan Frijns. "We moeten de discussie aangaan: hoe kun je het aantal auto’s verminderen? Het gebied tussen de Ovatonde en het dorp Ressen, waar de Dorpensingel volgens de meerderheid moet komen, is gewoon te kostbaar qua natuur, cultuur en historie. Dit moet behouden blijven! We hebben het idee dat meer Lentenaren die mening delen. Samen kunnen we een tegengeluid laten horen !".
Ik vond het wel een relativerend standpunt.
In plaats van allerlei lijnen te trekken op een kaart, achtbaans wegen of niet, gewoon de stukken die nog open zijn groen kleuren en vooral zo laten.
Graaf een tunnel en neem dan gelijk de "Lentse Warande" mee!
Lobby voor een snelle, frequente stadslijn over de busbaan!
Ga desnoods voor die duffe kabelbaan!
Ik denk dat ik Johan eens ga bellen...

klik op plaatjes

No comments: