Sunday, July 09, 2006

Memory lane.

Het wordt een enigszins lang verhaal, maar ik moest er opeens weer aan denken...
Ik neem u mee terug naar 1986.
Ik schreef voor de schoolkrant en mijn eerste echte interview was gepland met deken Haffmans.
De belangrijkste geestelijke van de regio.
Mijn vragen waren goed voorbereid.
De eerste vraag ging over het verbod, dat onze school had, om van de grote kerk gebruik te maken voor de kerstviering.
Waarom waren we verbannen naar de toeristenkerk Nederlands Hervormde kerk?
Ik wilde weten of dit kwam omdat onze school geen katholieke heilige in haar naam had, en te vrijzinnig in haar jongeren-diensten was?
Waren wij, alto-leerlingen die wel eens kritische noten lieten horen bij gelegenheid, niet salonfähig genoeg om in echt katholieke kringen te mogen verkeren?
De tweede vraag ging over zijn nogal opvallende rode sportcabrio met dubbele uitlaat.
Human interest.
Succes verzekerd bij alle jonge honden op mijn school, maar was het niet in tegenspraak met het serieuze ambt dat hij bekleedde?
Verhalen uit mijn jeugd over het arme kindje Jezus ten spijt maakte je toch wel een opmerkelijk statement in zo'n bolide.
En was het niet een ontzettend verkeerd statement om in zo'n auto door de provincie met statistisch gezien de hoogste werkloosheidscijfers te rijden?
Die twee vragen...
Ik geef toe, dit waren wel iets meer dan twee vragen en ze waren nogal gechargeerd...ik was 17...
Mijn eerste interview is nooit geplaatst.
Het was de rector zelf die van te voren censuur pleegde.
Om, naar eigen zeggen, verdere commotie tussen hem en het kerkbestuur te voorkomen.
Omzichtig en in een persoonlijk gesprek legde hij mij uit dat het niet zijn bedoeling was mij te kwetsen, maar dit kon gewoon echt niet...
Kennelijk las iedereen in dat stomme dorp die lullige schoolkrant.
Ik ben een dag later toch nog naar de deken toegestapt.
Om alsnog die eerste vraag, off the record, aan hem te stellen.
Hij stelde mij een vraag terug.
Of ik gelovig was.
Ik antwoordde dat dit niet zo was.
Waarop hij zei dat hem dat zeer speet.
En dat ik daar nog wel eens van terug zou komen, later...
Ik dacht hier pas vorige week aan, toen we voor de grap nagingen in hoeveel stappen je een handdruk verwijderd ben van een belangrijke persoon.
Omdat je iemand kent die iemand kent die....
Ik ben in drie stappen verwijderd van een handdruk met de paus.
Groot is mijn verbazing dan ook als ik vandaag het volgende bericht lees!
Bisschop Frans Wiertz van Roermond heeft zaterdag jl. een ontslagprocedure in gang gezet tegen deken Joep Haffmans (63) van Gulpen.
Dat meldde de woordvoerder van de bisschop zaterdag.
Haffmans wordt op non-actief gesteld in afwachting van de resulaten van een onderzoek door de politie.
De als zeer conservatief bekend staande Haffmans zou een kerkelijke armenkas, waarin anderhalf miljoen euro aan giften zat, hebben geplunderd.
Dat geld zou hij hebben gespendeerd aan zeer dure auto's, de aanleg van een uitgebreide wijnkelder en uitbundige, verre vakanties.
Bovendien zou hij met meerdere vrouwen een relatie hebben gehad en daarbij geslachtsziektes hebben verspreid. Een vrouw beschuldigt Haffmans daarvan. Zij zegt tien jaar lang de lakens met de deken van Gulpen te hebben gedeeld.

Wiertz heeft Haffmans enkele weken geleden gevraagd zelf ontslag te nemen: wegens ziekte. Hij deed dat echter niet en nu neemt de bisschop het heft in handen. Bisschop Wiertz geeft dit weekeinde via de regionale televisiezender L1 een verklaring over de deken. Wiertz heeft geen aangifte bij de politie gedaan van verduistering van kerkgelden. Bron: nu.nl

klik op Joep H.
Uiteraard is er nog niets bewezen, maar de geruchten over Joep waren twintig jaar geleden ook al niet kinderachtig.
Er zijn ook zat mensen die het voor hem opnemen.
Hoge bomen vangen veel wind, waar een relatie strand zijn er twee fout, het celibaat dient afgeschaft, de lonen van priesters zouden omhoog moeten, de bisschop wist er al jaren van, etcetera.
Er wordt overigens door de bisschop geen aangifte gedaan, want "Als iemand blijft ontkennen kun je niets doen...!"
Dat werkt echter bij een "gewone" crimineel volgens mij ook niet op die manier.
Maar in de Rooms Katholieke kerk, met een toch al twijfelachtig dossier, kennelijk wel.
Justitie mag het verder gaan uitzoeken.
Ik ben hoe dan ook verbijsterd!
Maar ik heb wel weer iets bijgeleerd over het mysterie van het geloof.
En over het begrip "salonfähig".
Dat is de blijde boodschap samen met een geslachtsziekte verspreiden!

2 comments:

Anonymous said...

Als ik je laatste columns combineer, kom ik tot de volgende analyse. Je voorspelde de val van het kabinet, je doorzag de priester 20 jaar geleden, je wilt wellicht een andere baan, en je hebt een kruidentuin. Kortom, niks staat een carriére als waarzegster annex (witte) heks in de weg.

Strangebrew said...

Blessed be! :)