Monday, November 26, 2007

Goh.

Actievoerende scholieren.
Ooit heb ik nog eens iemands huid vol gescholden omdat hij van achter mij met een steen begon te smijten.
Voor mij stonden, per ongeluk in een studenten-demo verzeild geraakte, scholieren en die zouden in dat geval de volle laag van de ME krijgen.
Nu lijken de rollen zowat omgedraaid, en zoeken scholieren de confrontatie met alles en iedereen.
De rellen die nu de tweede dag het verkeer platleggen in verschillende steden komen voor mijn gevoel een beetje uit de lucht vallen.
En als zelfs de actiecomités zich nu distantiëren van hun eigen achterban, gaat er volgens mij ergens iets goed fout.
Ik geef les op een andere planeet, maar als ik scholieren van een reguliere school spreek begrijp ik dat ze balen van pakweg 1 á 2 extra studie-uren per week.
Anderen roepen weer dat ze alle studie-uren onzin vinden en liever vrij willen.
En 36 uur per week moet het maximum zijn, dat is pakweg 6 uurtjes school per dag, van 8 tot 2.
Op mijn planeet halen de jongeren met wat geluk 20 uur in de week, we beginnen pas om half 10, we vinden allemaal unaniem dat niet opgevulde tussen-uren irritant zijn, maar er is altijd nog het rookhok...het kost me derhalve wat moeite om mee te gaan in de emotie dat het allemaal zo k*t is.
En het gaat uiteraard helemaal niet over dit uren-geneuzel.
Het gaat om totaal-concepten waarmee scholen hun missie uitvoeren.
En daarbij staat veel meer op de tocht dan wat losse slecht ingevulde uren.
Ook bijscholing van je personeel, startkwalificaties die ergens op slaan en visies op onderwijs staan ter discussie.
Het LAKS zou er goed aan doen om snel een aantal goede woordvoerders te recruteren.
Ze weet donders goed wat er op het spel staat en probeert serieus een constructieve bijdrage te leveren aan de discussie over onderwijskwaliteit en inhoud.
Ze heeft alleen niet gerekend, niemand eigenlijk, op zo'n grote groep mensen die opereren onder het motto "Wij zijn ook heel erg pissig, dus er gaat van alles stuk, maar we weten eigenlijk niet zo goed waar het eigenlijk over gaat, boeien...we hadden toch drie tussenuren..."
Als het echt anders ligt met die laatste indruk zal ik het wel verkeerd begrepen hebben.
Maar de akties hebben momenteel kop noch staart, op deze manier krijg je het terechte gelijk nooit aan je kant.
Met onverschillige medestanders heeft het LAKS geen tegenstanders nodig.
Al mijn leerlingen hebben overigens mijn volle toestemming om te demonstreren als daar een aanleiding voor is.
Geen haar op mijn hoofd dat er over peinst om gevolg te geven aan de oproep van de staatssecretaris om ze tegen te houden.
Ik zie zelf liever dat het snel weer ergens over gaat, en dan staak ik namelijk met alle liefde mee.

No comments: