Friday, April 04, 2008

Next.

De ene stapt even terug dus de ander stapt naar voren.
En wat is het speerpunt?
Ons karakter!
Is dat zo iets als de volksaard?
Moeten we daar onder verstaan dat we ons geen europeaan, wereldburger of gewoon 'een mens' mogen noemen?
Wat verstaat de rest van 'de nederlanders' er eigenlijk onder?
Dat we alijd nét iets te hard willen rijden?
Dat we liever zonder vergunningenen of overleg bouwen?
Dat we de hele tijd willen roepen dat we van alles niet willen, maar dat 'anderen' van alles niet mogen of juist moeten?
Wat is een nederlander?
Iemand op klompen en met tulpen in zijn armen?
Kaas, canabis en hagelslag?
Fietspaden en koninginnedag?
"We hebben geen tijd nu, ga weg! gaan net eten?
Dogma's, multicultureel maar niet echt geinteresseerd in elkaar...
Oranjekoorts tijdens voetbaltoernooien?
Gezelligheid?

Hoe moeten we ons volgens richtlijnen als nederlanders identificeren om hier thuis te zijn?
En wat als ik dat nu eens helemaal niet wil?
Om op één hoop te worden geschoffeld met allemaal mensen die ik helemaal niet ken, alleen maar omdat we in dezelfde polder rondlopen?
Ik bepaal zelf wel met wie ik geidentificeerd wil worden.
Niet met een massa snurkers, achter een nationale vlag lopend.
Er wordt een kader bepaald.
En wie er in past en wie niet.
Door uit te leggen wat 'ons' karakter is.
Ons karakter.
Is dat iets dat ik moet delen met een heleboel mensen?
Waardoor er niet zo heel veel meer overblijft?
Ik wil mijn karakter helemaal niet delen.
Ik ben hier ook maar toevallig geboren.
Ik spuug op die veelgeroemde volksaard.
Daar komt namelijk, en ik kan het weten, ik heb er voor geleerd, alleen maar narigheid van.
Tief Op Nou!

2 comments:

Anonymous said...

Gelukkig hebben een aantal slimme mensen zich daar al over gebogen. Helaas zijn hun zinnige aanbevelingen ondergesneeuwd in de populistische blaaskakerij over Maxima's toespraak bij de presentatie.

De WRR constateerde dat er geen sprake kan zijn van een statisch cultuurbegrip en dat er meer gekeken moet worden naar de processen van identificatie.

Tsjek het rapport hier: www.wrr.nl/content.jsp?objectid=4104
interessant leesvoer.

En als ik dan toch bezig ben, speciaal voor MLK-day. Am I maladjusted?
http://www.youtube.com/watch?v=zXEIYpnlxbw

Strangebrew said...

Dank voor het leesvoer en de links!