Monday, September 22, 2008

Een kind...

...kan de was doen.
Dat gevoel kreeg ik toen ik deze morgen het nieuwe plan hoorde om meer docenten te produceren.
Ik voel me bekocht.
Ik heb toendertijd veel te veel gedaan voor mijn diploma.
Want wat een waste of time, dat ik me twee á drie jaar lang heb verdiept in didactiek, onderwijskunde, pedagogiek, groepsprocessen, lessenreeksen maken...
Boeien.
Was allemaal niet nodig geweest.
De nood is aan de man.
Er zijn te weinig studenten die naar het onderwijs doorstromen.
Maar 650 op 350.000 afgestudeerden gaat voor de klas staan.
Als je bijna afgestudeerd academicus bent en je hebt nog niet de baan die je echt wil hebben kun je altijd nog leraar worden.
Bij gebrek aan beter.
Je moet voor de vorm wel even een een crash-cursus didactiek van een half jaar doen.
Ben ik pissed?
Jazeker.
Ik weet ook wel dat mijn vak geen hol meer voorstelt.
Ik wordt er niet rijk van, maak veel onbetaalde overuren, een situatie die voor iedereen in dit beroep heel vanzelfsprekend is, maar de andere mensen lachen me nog net niet uit.
Al helemaal als ze horen dat ik notabene op eigen kosten voor een tweede bevoegdheid studeer en ook dat duurt langer dan een half jaar kan ik u zeggen...
Waarom zo moeilijk doen?
Wat stelt het nu helemaal voor?
Je kunt ook gewoon een paar computers aangooien, een keer roepen dat ze moeten beginnen met het werk van die dag en als er vragen zijn, dan zit je in de kantine.
Dat noemen we dan 'het nieuwe leren' en daar heb je geen opgeleide onderwijzers voor nodig.
Je geeft ze als ze vastlopen een soort van veredelde huiswerk-ondersteuning, de rest zoeken ze zelf wel uit.
Geen nazorg, geen begeleiding, geen passie.
Natuurlijk is het van belang dat je boven de stof staat.
Dat je meer dan een doorsnee puber weet over je vak.
Je bij wijze van spreken niet alleen een mooie boot van Columbus zou kunnen tekenen, maar dat je ook weet wie Columbus was.
Dat je ze zou kunnen vertellen waarom er in de vijftiende eeuw ook een recessie is geweest, vanwege een pestepidemie én een kleine ijstijd.
Misschien dat het daarom ook opeens vakinhoudelijke academici moeten zijn, in plaats van mensen met een onderwijsachtergrond, want die weten dat soort nutteloze historische feitjes...
Met het nieuwe leren is het blijkbaar niet zo erg als je geen idee hebt hoe je kennis moet overbrengen aan een groep groter dan vijf mensen.
Je kunt ze altijd nog vertellen op welke Wikipedia-pagina ze het ook kunnen vinden.
Meer is er niet meer nodig om leraar te worden, net als vroegâh.
En daarmee gaan we dus volgens staatssecretaris Marja van Bijsterveldt de kwaliteit van het onderwijs verbeteren.
Wat een k*t-excuus.
Ze willen gewoon die werkvloer beter bevolkt hebben, zodat het daar niet aan kan liggen als lessen niet doorgaan of niet worden gevolgd.
Jongeren moeten van de straat worden gehouden.
Het onderwijs wordt steeds meer een product, er is veel vraag naar en het moet dus zo effectief en goedkoop mogelijk kunnen worden geleverd.
Er zijn te weinig leerkrachten en dit is de nieuwe vijver waarin ze gaan vissen en het kleedt mijn beroep alleen maar meer uit.
Met kwaliteit heeft dit niets te maken.
Waarom nog zoveel energie investeren in een jarenlange opleiding als het met veel minder credits straks ook goed genoeg is, om uiteindelijk dezelfde doelgroep te kunnen 'bedienen'. ?
Iedere geleerde Jan Doedel kan straks, meer flexibel, met een veel kortere opleiding mijn werk gaan doen voor een halfjaar of een jaar, tegen hetzelfde of zelfs iets minder salaris.
Daarna gaan ze een 'serieuzere en leukere' baan zoeken.
De hemel verhoedde dat er gemotiveerde mensen komen te staan voor de neuzen van onze kinderen.
Niemand heeft bovendien nagedacht over de rechtspositie van deze 'tijdelijke krachten' en wat het uiteindelijk inhoudt voor andere leerkrachten binnen de vaksekties op zo'n school.
Terwijl ze dit werk voor de al rondlopende docenten natuurlijk ook gewoon wat aantrekkelijker zouden kunnen maken.
Gewoon de uren die we werken betalen.
Gewoon de opleidingen die we willen volgen vergoeden.
Zodat wij niet ook massaal naar het bedrijfsleven, de amusements-industrie of de horeca uitstromen.

No comments: