Tuesday, July 07, 2009

Uhm...kans?

Na het eeuwenlang heffen van tienden op oogsten, hoge belastingen innen voor de klooster en kerken-bouw, mijn-exploitatie en de daarbij horende onderdrukking van laaggeschoolde arbeiders, handel in contact-relieken, en het op kruistocht sturen van miljoenen devote ridders en burgers uit winstbejag, komt de paus met een nieuwe encycliek.
Ge-updatet naar helemaal van nu, en op het eerste gezicht een charme-offensief waar over nagedacht is.
Sinds de tweede wereldoorlog legt de katholieke kerk de nadruk vooral op liefdadigheid, en dat is bij deze weer eens benadrukt.
Klik op deze tekst voor grotere letters...
Moeten we het zo zien dat we het Vaticaan de kans moeten geven om zijn fouten uit het verleden te adresseren?
Als zwaar afvallige katholiek hoef ik, zo heb ik besloten, niet wakker te liggen over
deze encycliek.
Maar ik moet toegeven dat mijn sarcasme ernstig opspeelt...

No comments: