Tuesday, December 01, 2009

Kindsoldaten.

Ik heb genoeg leerlingen die het leger in willen en wat ze zich daarbij voorstellen is vooralsnog een kruising tussen een verantwoordelijke burger zijn en een spannend jongensboek beleven.
Met mijn voorstelling van wat een oorlog daadwerkelijk is, kunnen ze niet zoveel, want ik ben al veel te oud en ik snap er natuurlijk helemaal niets van hoe vet al die simulatoren en first-person-shooters zijn.
Defensie heeft dat goed in de gaten, en pakt het digitaal aan, met een blitse website.
De dialoog over missies in het buitenland aangaan met kinderen vanaf 11 is in dit geval, in mijn bescheiden opvatting een zeer grove misvatting, en mij kan de ophef daarover niet groot genoeg zijn.
Kinderen moet je vroeg pakken moeten ze in de legertop gedacht hebben en het is natuurlijk ook wel waar dat ze op deze leeftijd het simpelst te manipuleren zijn.

Op je 12e moet je namelijk ook op school al een beetje nagedacht hebben over wat je wil worden later als je groot bent.

Jongeren hebben echter hersenen die dat nog helemaal niet kunnen, lange termijn plannen maken. Sterker nog, ze hebben hersenen die hen ertoe dwingen om rare dingen te doen; ze zien letterlijk geen gevaar, of dat nu gaat over die auto die je nog net denkt te kunnen inhalen of die ene pil teveel in het weekend, wat boeit het, je bent jong en je wilt wat meemaken...
Tot je 23e ben je dus in staat om zeer vreemde keuzes te maken, keuzes die je op je dertigste wellicht niet meer zou maken.
Tot je 23e zijn je hersenen nog volop in ontwikkeling en de verbindingen tussen de hersendelen, waar bepaald wordt wat een strak plan is of extreem dom, zijn dan nog niet af.
Iets wat bijvoorbeeld de makers van zoete mixdrankjes ook dondersgoed weten; jongeren proeven namelijk nauwelijks alcohol, worden niet echt zichtbaar dronken maar vallen gewoon opeens om, minus een groot aantal hersencellen die nooit meer herstellen.
Het leger buit ook die ontoerekeningsvatbaarheid van het jonge brein uit.
Van mij mogen die kinderen kiezen wat ze willen, met uitzondering van een beroepsopleiding in het leger.
Want ze zijn dan misschien wel vanaf hun 12e al aan het kiezen welke weg ze in slaan, ik wil gewoon dat mij kinderen domweg groot worden, en heel, heel erg oud.

No comments: