Friday, May 21, 2010

Utopisch associëren.

In Bhutan kent men het BNP, zoals overal, maar ook het BNG.
Bruto Nationaal Geluk.
Dit BNG heeft 4 pijlers: duurzame ontwikkeling, milieubehoud, cultuurbescherming en goed bestuur.
En ook ons materialisme en gejaag mag wat minder in die visie.
Groen Links gaat er nu mee aan de slag, hoewel ik betwijfel of het werkt voor een geïndustrialiseerd land als Nederland om met niets tevreden te zijn, zoals de meeste mensen in Bhutan dat vaak wel kunnen.
Het is niet verkeerd om boeddhistische principes tegenover de groeiende onheils-profetie van bepaalde partijen te stellen, het mag hier ondertussen echt anders, we maken elkaar gek, en ik heb op zich wel wat op met dat BNG.

Van mij mag het ingevoerd worden, als instrument om een land aan te sturen, doe eens gek, probeer het gewoon een paar jaar uit.
Maak er een noord-west-Europese variant van, want het blijkt dat we hier al het gelukkigst zijn, op basis van welvaart, klimaat en individuele vrijheid.
Voor de rest moet ik me maar blijven realiseren dat Shangri-la gewoon niet bestaat.


Het is hier voor verbetering vatbaar maar in vrijwel alle landen gaat er meer mis dan hier.. laat ik dat ook vooral niet vergeten, en dus niet te lang zoeken naar het paradijs...
Als je velen moet geloven zou dat namelijk Bhutan kunnen zijn, het klinkt alleen allemaal te mooi om waar te zijn, en dat is het dan helaas ook...
Neemt niet weg dat ik het best fijn zou vinden als meer mensen elkaar vroegen hoe gelukkig de ander is, ook al moet je daar langer over nadenken dan over de vraag hoeveel je verdient.
Ik ben serieus ooit eens zo iemand tegengekomen, zo iemand die de salaris-vraag stelde.
Het gesprek ging verder over auto's, voetbal en all-inclusive vakanties in een resort in Antalya, maar zeker weet ik het niet want mijn hersens haakten eigenlijk al af na de eerste vraag...
Ik vroeg nog voor de grap waar mijn tafelpartner zijn rode stropdas had gekocht, omdat ik er ook wel eentje wilde, maar dat heeft het gesprek niet meer echt op gang gebracht...
Ik hoop dat Groen Links nog wat roder wordt, meer rood dan groen, dan mogen ze van mij ook verder zo zweverig worden als ze willen, baat het niet dan schaadt het niet.
Bruto Nationaal Geluk klinkt leuker dan Bhurkaverbod.

No comments: