Friday, September 10, 2010

Gemak dient de mens.


De bedrijfsmens dan.
Die heeft het druk druk druk, wil op zich wel nieuw personeel, maar heeft geen zin om stapels brieven met saaie CV's door te spitten.
Of mensen te ontmoeten.
Of überhaupt contact met ze te hebben.
Met een druk op de afstandsbediening komt een stoet werkwilligen voorbij, op video.
Veel 'snelle' bedrijven willen al helemaal niet anders meer, je ziet namelijk in één oogopslag of iemand in het 'bedrijfsprofiel' past.
Ik neem aan dat ze dan inderdaad op het uiterlijk afgaan.
Wellicht is dat bij een live-sollicitatie ook zo.
Maar dan hebben ze toch op z'n minst ook nog mijn handdruk gevoeld, mijn stem onvervormd gehoord en, veel belangrijker nog, heb ik de potentiële werkgever ook kunnen zien en horen.
Heel soms heeft de bedrijfsmens een gaatje in zijn agenda en zin om te bellen.
Dan mag iemand via de webcam solliciteren.
In close-up kalm en efficient nadenken over de antwoorden op de vragen die gesteld worden (maar niet te lang twijfelen, tijd is geld), niet wetend wie er buiten beeld allemaal mee zit te luisteren en kijken...
Zal ik nog maar even verder kijken dan die representatieve baan in een winkel van een jonge en dynamische kledinglijn...

No comments: