Sunday, December 12, 2010

Was Hal!

Be of good health! Was Hal!
Ik krijg last van december-sentimenten, vooral als de radio aanstaat.
Maar een paar jaar geleden heb ik besloten dat ik gewoon de wintersolstice vier, als compromis.
En dan ga ik ook maar gewoon vrolijk los!
Haal van alles in huis dat door iedereen met Kerst geassocieerd wordt, maar uiteindelijk teruggaat tot eeuwen voor de geboorte van Christus.

Wassail, allerlei groen spul, Yule-logs, het is er al of is op weg naar binnen.
Uiteindelijk allemaal dingen afkomstig uit de oud-romeinse Mithras-cultus, oud-Keltische en (zonder door te slaan naar foute odalistische tendenzen) oud Scandinavische/Germaanse rituelen, ze zijn meer dan welkom.
Wassailing bijvoorbeeld is een oud engels gebruik dat ik iedereen kan aanbevelen.
Het is eigenlijk meer iets voor na de kerst, maar velen doen het ook al na Samhain, halloween.
De maand december komt er in ons land maar bekaaid vanaf, zoveel kan tenslotte een aanleiding zijn om, desnoods twee maanden lang, feest te vieren.

Het is vier uur en schemert al.
Op de kortste dagen van het jaar vier ik de terugkeer van het licht, de Lente,
na de Solstice worden de dagen immers weer langer.
De vuurkorf wordt weer naar buiten gesleept, het hout ligt klaar...Was Hal!

No comments: