Monday, January 17, 2011

Religie.

Hoe is het eigenlijk ontstaan ?
Wellicht gelooft u mij niet maar het wordt me ieder jaar een keer of drie gevraagd door leerlingen die daar over nadenken.
Ik weet inmiddels hoe ik daar antwoord op wil geven.
Mensen willen graag antwoorden en hebben kennelijk de behoefte om ergens in te geloven.
Aangezien de mens een feilbaar wezen is, heeft de mens ooit de behoefte gevoeld iets te bedenken dat zonder meer in alle opzichten beter is dan hijzelf, iets dat of iemand die het wel allemaal weet, de mens maakt er immers veelal een zooitje van en zou het nu niet mooi zijn als iets of iemand het wel allemaal wist aan te sturen: Dát is religie.

Door de mens bedacht en gestalte gegeven.
Dat is onvermijdelijk, hij heeft immers een stel hersenen en daarmee bedenk je soms dingen.
Mocht zich na deze uitleg een discussie ontwikkelen, valt me heel vaak op dat jonge mensen over het algemeen gewoon heel graag ergens in willen geloven, en dan hebben ze aan mij niet zoveel.
Het is bovendien altijd meer geloven dan weten in dit geval, je neemt het aan.
En ook al worden veel ontdekkingen op deze manier geboren, het is tot nu toe nog niet zo dat zich op dat gebied iets heeft gemanifesteerd waarvan ik kan zeggen dat ik er niet omheen kan.
Ik kan helemaal niets met religies, het is allemaal erg lang geleden bedacht, doorgaans nogal wazig qua bedoelingen, vergezocht, gemakkelijk te misbruiken en veelal niet meer toepasbaar op deze tijd wat mij betreft.

Ik heb veel affiniteit met het wisselen der seizoenen, door religieus gestuurde mensen zou ik daardoor een paar eeuwen geleden in de categorie "heks" gedrukt zijn en domweg gedood.
Waarmee met "heks" en "hekserij" gedoeld wordt op wederom iets dat bedacht is door de kerk van Rome, net als "Satan" en uiteindelijk ook het fenomeen "goden", laten we wel wezen.
Het wisselen der seizoene
n is door iedereen waarneembaar en de oude feesten die daarbij horen zijn tradities die door iedere religie met alle plezier werden overgenomen, om mensen mee te krijgen, maar alles volgens vaste nieuwe bedachte protocollen uiteraard, met als gevolg dat er opeens gelovigen en heidenen waren.
Kiezen voor één van de twee kampen ging trouwens niet.
Die indeling werd gemaakt door de mensen die alles wat ze niet aanstond
en waarvan ze af wilden koppelden waaraan ze maar wilden en daarmee corrumpeerden wie ze wilden.
En als iets niet door hen bedacht was, maar al bestond, kon het veroordeeld worden, je moet tenslotte wat, als je iedereen dezelfde kant op wilt laten denken, staatsvorming gaat nu eenmaal sneller als iedereen het met elkaar of in ieder geval met jou eens is...

Religie boeit me alleen als het om kunst gaat, het levert interessante architectuur op, maar verder reikt mijn fascinatie niet.
Religie is voor mij net als sprookjes.


Je waardeert ze als folklore of niet, maar je leeft als het goed is niet aan de hand van hun inhoud.
Het ontwikkelen van de wetenschap en wat ik om me heen tastbaar zie gebeuren is op zich al mooi of "wonderlijk" genoeg, mijn fantasie is niet zo gebrekkig dat ik daar nog van alles bij-gefantaseerd moet krijgen door anderen.
Mijn normbesef is bovendien niet zo onderontwikkeld dat ik een achterhaalde stichting nodig heb om me te vertellen wat ik of mijn kinderen mogen lezen of niet.

De zelfbedachte hemel verhoedde dat deze mensen het ooit voor het zeggen krijgen.
Mijn telefoon gaat.
Mijn dochter van 11 belt dat ze in de stad in een eetcafeetje chocomel gaat drinken met een klasgenoot, kan ze alvast wat gaan studeren voor morgen...
Mijn dochter heeft niemand nodig die haar vertelt wat ze moet lezen.
Mijn dochter heeft van zichzelf een moreel kompas waar ze blind op vaart.

No comments: