Monday, August 22, 2011

4 minutes.

Ik probeer nog steeds om het allemaal te begrijpen...

Maar voor wat het waard is, here comes rumour-controll:
Het ging verschrikkelijk hard, heel erg snel en niet zoals voorspeld, om 6 uur scheen de zon nog, om tien over zes was het stikdonker en verging de wereld, om half zeven scheen de zon weer...
Alle tenten, ongeacht door wie/hoe opgezet en van welke type/makelij op dit terrein hadden schade en/of waren ingestort.
Niemand had dit (kunnen) voorzien of beter kunnen opvangen dan Chokri en zijn ervaren team, binnen vijf minuten na de storm trad het calamiteitenplan in werking en was er hulp voor wie het nodig had.
Er is niet op grote schaal gestolen uit de tenten (zoals de krant van Zwakker Nederland berichtte), sommige tenten waren stuk omdat hulpverleners snel en gericht tenten doorzochten op slachtoffers, en dan ga je niet lopen kloten met een ritsje.
De organisatie heeft niet meteen gezegd dat het festival onmiddelijk volledig stil werd gelegd om paniek te voorkomen, treinen en bussen reden namelijk inmiddels in heel Vlaanderen niet meer en zestigduizend mensen binnen een paar uur evacueren is gewoonweg onmogelijk ongeacht welk plan, op het terrein waren veel faciliteiten zoals toiletten en voedselverkoop nog enigzins bruikbaar.
Er was geen meute mensen die naderhand verzoop in een chaos van paniek en onzekerheid, ik zag tienduizenden mensen die goed voor elkaar zorgden en rustig afwachtten tot er weer wat bewoog of mogelijk was, in gelatenheid en met begrip voor de prioriteit die bij de gekwetsten lag.
En ik kan het wel heel erg klein maken door te denken dat ik pech moest hebben om het niet te overleven, maar het voelt alsof ik geluk heb gehad dat ik het kan navertellen.
Mijn hart gaat uit naar iedereen die er iemand verloren heeft...

2 comments:

igor inge robin kika said...

ongelofelijk heftig wat jullie hebben meegemaakt. heb er geen woorden voor, ben blij dat jullie er goed uit zijn gekomen. Leef mee met de slachtoffers, familie, vrienden, Pukkelpop.

Strangebrew said...

x! Tot gauw!