Wednesday, April 06, 2016

Fernsucht.

Ik woon hier toevallig en alleen maar omdat hier mensen wonen waar ik van houd. Maar daarvan vertrekken er ook soms een paar naar een ver oord. En daarmee komt het omslagpunt waarop ik zou willen vertrekken ook steeds dichterbij. Blijf ik bij de overgeblevenen en mijn werk of volg ik de vertrekkers naar het aantrekkelijke ongewisse...

Nederland wordt eigenlijk steeds minder leuk. En veel te lawaaierig....Vandaag vieren een groot aantal mensen het feest van de democratie. Een referendum over een Brussels associatieverdrag, uitgeroepen door een stel a-politieke-populistische-nono's. De envelop was nog niet op de deurmat gevallen of mijn stembiljet was al verscheurd. Ik heb geen seconde getwijfeld. Het associatieverdrag gaat wel ergens over, maar het referendum gaat over iets anders. Morgen wil een andere idioot een referendum over het dagelijks hijsen van de nationale driekleur op scholen. Of het dragen van oranje petjes. Ongetwijfeld een eitje om ook daar 300.000 handtekeningen voor te krijgen op de juiste plekken met de juiste onnozelaars. 
Het middel van een referendum raakt een beetje uitgehold op deze manier. Het wordt vandaag ingezet om een regering te pesten en daarvoor gaan we 40 miljoen euro weg pissen, terwijl je er ook minstens 10 scholen voor risicojongeren op zou kunnen laten draaien, ik noem maar een dwarsstraat....
En zo heeft ook dit verhaaltje, net als het referendum, een vlag die de lading helemaal niet dekt. Op dagen als deze droom ik weg over plekken die nog op mijn bucket-list staan.
Japan, het gehele Amerikaanse continent, het verre Noorden, vandaag is alles beter dan hier...



No comments: