Wednesday, April 27, 2016

Ja maar....

1. Het is traditie. Het is al eeuwenlang traditie om geld, macht en aanzien aan leden van één familie te geven, louter omdat ze zijn geboren uit een moeder of vader in dezelfde positie, tot we in gaan zien dat het rechtvaardiger en eerlijker is om niemand op basis van afkomst te bevoordelen. Traditie. Dat was slavernij ook. En kinderarbeid. En vrouwen slaan als ze een mening hadden.
2. Een president kost ook geld. Maar die betaalt gewoon belasting over zijn salaris en kan worden afgerekend op zijn functioneren elke vier jaar. Zou de koning steeds weer opnieuw worden gekozen? Kan hij zich dan inderdaad veroorloven om niet naar zo'n suf dorp te gaan om op een fiets zonder trappers leuk te doen?
3. Het is een belangrijk onderdeel van onze roemrijke geschiedenis. Nederland bestaat in deze vorm nog geen tweehonderd jaar. De Nederlandse monarchie ook niet. De meest ‘succesvolle’ perioden in de geschiedenis van ons land, die ons rijk, beroemd en vooral corrupt en berucht hebben gemaakt, vonden plaats toen Nederland een republiek was.
4.Een koningshuis houdt een volk bij elkaar. Als dit een bij elkaar gehouden volk is, dan doen ze hun werk niet echt goed en zie ik het duister in voor het volk. Het volk is ongeveer zo eensgezind als water en olie. Ik kan een heleboel dingen bedenken die veel meer verbinding zouden kunnen bieden. Ik wed u ook.
5. De meerderheid wil het. Nog maar zestig procent, dat betekent dus dat bijna de helft van de Nederlanders het eigenlijk niet meer ziet zitten. Hier komt geen referendum over gok ik, maar ik zou zeer benieuwd zijn naar de uitslag. Hoe dan ook, zestig procent is de meerderheid en de meerderheid houdt van oranje vlagvertoon, folkloristische feestjes, lintjes en daarmee is de kous af.
6. Een koning is economisch belangrijk, bijvoorbeeld bij handelsmissies. Het is nooit aangetoond dat dit meerwaarde heeft. Handel heeft geen behoefte aan mythes. De koop is goed of de koop is slecht. Prins Pils loopt misschien juist wel in de weg bij dit soort besprekingen.
7. Het is een boegbeeld van onze Nederlandse volks-identiteit. Het koningshuis ligt verankerd in het huis van Habsburg, afkomstig uit Aargau, Zwitserland. De familie meandert vervolgens door allerlei landen zoals Bourgondië, Spanje, Italië en  Hongarije. Door huwelijken is de anciënniteit en nationaliteit van alle Europese monarchieën totaal onduidelijk geworden voor gewone mensen. Willem III , de stadhouder, had een Engelse moeder. De latere Willem III was waarschijnlijk niet eens de vader van Wilhelmina, dat was volgens verschillende biografen Sebastiaan Mattheus Sigismund de Ranitz (zie foto). Waardoor ook Nederland kan aansluiten in de lange rij van monarchieën die naar verluidt worden voorgezet door buitenechtelijke kinderen. Wilhelmina heeft een Duitse moeder, Emma. Juliana is door haar Duitse vader een kwart Nederlands. Beatrix’ vader Bernhard is ook Duits. Dat maakt haar 12,5 procent Nederlands. Willem-Alexander heeft een Duitse vader, Claus, en is hierdoor 6,25 procent Nederlands. Amalia heeft een Argentijnse moeder en is voor 3,125 procent Nederlands. Allemaal prima natuurlijk, maar houd op met dat gezever over de Nederlandse identiteit.
8. Het is een gezellige vrije dag. Ja duh. Geef iedereen dan vaker een dag vrij, organiseer iets met muziek en eten, en de mensen hebben het altijd fijn, ongeacht de aanleiding.
9. Het is een gouden kooi, dus echt niet gemakkelijk. Ga dan iets anders doen. De broers van de monarch hebben niet voor niets altijd tegen hem gezegd dat hij vooral voorzichtig moest doen, omdat zij zelf vurig voor de eer bedankten. Een hoog prestigieus ambt bekleden omdat je toevallig ooit bent geboren uit iemand met zo'n ambt is gewoon niet logisch.
10. Maak je niet druk. Zoveel politieke invloed heeft de koning helemaal niet. Maar kennelijk wel genoeg om overal vertragend te werken. Staatsinrichting zou moeten draaien om gelijkheid, vertegenwoordiging, efficiëntie en transparantie. Het blijft wonderlijk dat gekozen overheden nog steeds voor één gezin een uitzondering maken en veel tijd en publiek geld steken in de verborgen interactie tussen een wereldvreemde familie in een paleis en de regering...

Ik weet dat mijn roedel en een groot deel van mijn vrienden vandaag gewoon een pretentieloze dag wil met muziek, drank en goed gezelschap zonder politiek gezeur. Ik beloof dan ook plechtig dat ik mijn mond hierover zal houden de rest van de dag. Maar het zou zo maar eens kunnen dat ik me vandaag met een film, warme chocomel en een deken in een hoekje van het bankstel terugtrek. Daar heb ik ook geen feestdag voor nodig. Heb het goed!

No comments: