Saturday, October 23, 2004

Het mag weer.


Ik geef het onmiddelijk toe.
Ik heb een auto en ik rijd er regelmatig in.
Sterker nog, ik ben gek op landrovers en "vintage-cars".
Maar ik ben ook jaloers links tuig dat liever geen stadstractor voor de schoolpoorten ziet.
Een terreinwagen in een terrein is een logisch gezicht.
Maar hoe ik mijn best ook doe, ik kan Nijmegen niet zien als een stadsjungle die het gebruik van een jeep vereist.
Het is dan ook makkelijk te raden waar ik deze week kromme tenen van kreeg.
De rel over het parkeerverbod.
Het was wellicht ook te hoog gegrepen.
Dat andere aspecten, zoals de veiligheid van minder sterke verkeersdeelnemers of het aanbieden van gratis openbaar vervoer vanaf een transferium als alternatief, niet meer aan bod komen in de hele commotie was voorspelbaar.
In plaats daarvan reageren de meesten maar meteen vanuit het onderbuikgevoel dat "ons weer iets afgepakt wordt".
Het niveau van de discussie is, zoals te verwachten valt, best pittig.
Dat verbaast me niet echt.
We hebben het over mensen die met de Cherokee op zaterdagmiddag gaan winkelen in het Nijmeegs stadshart.
Dan heb je, en dan druk ik me nog mild uit, een biels voor het hoofd.
Een aantal citaten:
"K** bemoeizuchtigge f*** communisten, altijd gezeik, laat de burger met rust, godved*** k**lijers, f**k die gast van de groensch**t, k** hippie met zn scheve tanden bek, tyfes zeg, absoolluut kappen nou...!"
"Flikker toch op, altijd weer de mensen met geld aanpakken! Terroristen zijn het..."
"Ik ga toch ook niet beslissen welke smerige kruidenthee jij moet kopen? Of dat je je bakfiets moet laten voorzien van een bio-banden uit afslachtend Congo? Verhuis naar China als je zo graag iedereen in het gareel wilt laten lopen!"
"Kan W. van het weekend rustig wat nertsen gaan vrijlaten bij een pelsfokkerij ofzo en nu maar afwachten wat die ecoterrorist (....) nu weer verzint..."
U ziet het al, lastige sparring-partners voor bij het Lagerhuis zitten er tussen.
Wat fijn dat sinds Pim (de grootste nederlander ooit...geef me een emmer alstublieft) iedereen weer gewoon mag zeggen wat er gedacht wordt.
De boel wordt er ook zo inhoudelijk van.
Want ik wist trouwens ook helemaal niet dat er opeens honderduizenden gelderse cowboys en boswachters in hun levensstijl bedreigd werden.
Hun identiteit en vrijheid staat op het spel.
Gediscrimineerd en gedemoniseerd zullen ze op een weiland buiten de stad moeten gaan parkeren.
En dan nog al die arme middenstanders...
Bij wie moeten de SUV-rijders, die toch de kurk zijn waar onze economie op drijft, nu hun gulle geld gaan uitgeven ?
Het is een dictatuur hier in Havana aan de Waal, het moet nu maar eens gezegd worden.
Er kwamen natuurlijk meteen een paar actie-comitees om de zogenaamde 'aso-bak", een uitstervende soort, in het straatbeeld te houden.
De lokale krant plaatste een zestal ingezonden brieven tegen het voorstel.
"Dat valt me nog mee" dacht ik.
Tot ik de pagina omsloeg en er een hele pagina tevoorschijn kwam met nog 35 brieven van formaat.
Dat zijn er tientallen malen meer dan er geschreven zijn over welke oorlog of kabinetskoers dan ook.
En het einde was nog niet in zicht geweest als Burgermeester & Wethouders niet ondertussen op de rem hadden getrapt, er rijden een aantal van die dingen de parkeergarage van het stadhuis in elke dag...
Het mag gewoon weer.

No comments: