Thursday, June 16, 2005

Bloed, zweet en tranen-park

Ik kom er heel graag.
Gelukkig maar overigens, want de afgelopen drie avonden moest ik wel.
Ook vanavond mag ik weer de avondvierdaagse lopen, en deze keer gaan we helemaal langs het Maas-Waal-kanaal lopen.
Ook leuk, maar ik wandel liever nog een avond door de Goffert.
Het park is zo groot dat ik nu op plekken kom waar ik nog nooit geweest was.
De geschiedenis van dit park is een typisch verhaal uit het begin van de vorige eeuw.
Om werklozen niet ijdel thuis te laten zitten werden er projecten bedacht om mensen van de straat te houden.
Gebouwd in die dertiger jaren was het een werkverschaffings-project.
De overheid verleende namelijk alleen subsidie als het werk met de hand gedaan werd.
Werkverschaffing was nu eenmaal niet bedoeld om leuk te zijn kennelijk.
Mensen werden niet per uur maar per volle kruiwagen betaald.
Dit was een zeer lucratieve manier voor de stad Nijmegen om midden in de crisistijd een prachtig park te bouwen, inclusief een theater, aan toen nog de rand van de stad.
Het zand en steen dat uit de kuil van het voetbalstadion kwam is weer gebruikt voor het theater en om de tuinen aan te leggen.
Op dit moment zijn ze druk bezig voor komend weekend, ik zie elke dag hoe het terrein steeds meer uitgebreid wordt en er verrijst een enorm podium...
Sinds een aantal jaren worden er naast de circustenten en de rommelmarkten namelijk ook grote concertpodia neergezet.
De omwonenden zijn daar wisselend enthousiast over, maar het park lijkt er niet onder te lijden.
Het ziet er uit als een modern park, maar er hangt een enorme geschiedenis aan vast.
En een apart etiket.
Ik denk er vaak over na als ik door dat park heen slenter.
Dit is allemaal met de hand aangelegd....

http://www.fieldsofrock.nl/
http://www.goffertpark-nijmegen.nl/
http://www.noviomagus.nl/Vrij/Goffertpark/GoffertCat.html

No comments: