Saturday, July 02, 2005

De schaamte voorbij.

Ik weet niet of het nu heel stom is of juist herkenbaar.
Vroeger had ik altijd wel een vriendin of vriend die altijd net iets sterker of brutaler was dan ik.
Ik moest daar aan denken toen ik bij een meer was een paar dagen geleden.
Twee jongens, een jaar of veertien, waren met een bal aan het spelen in het water.
De een probeerde uit het water omhoog springend de bal over zijn hoofd achteruit te schoppen.
Dat lukte niet en de ander ging het toen omslachtig uitleggen en voordoen.
En natuurlijk lukte het hem wel.
Hij was ook net iets luidruchtiger dan de eerste jongen...zijn stem droeg verder, hij was zich veel meer bewust van de mensen om hem heen, alsof hij wist dat hij publiek had...
Hij lachte zijn vriend uit, en deze liet dat blozend maar gelaten over zich heen gaan.
Hij wist niet beter als dat het altijd al zo ging en misschien bedacht hij ook dat zijn vriend het niet zo kwaad bedoelde, wat waarschijnlijk ook zo was.
Het is meer een natuurlijke rangorde waar beiden zich in schikken.
Ik had een vriendin die nooit bloosde, sneller kon rennen, beter kon klimmen en wel belletje durfde te trekken bij dat huis met die grote hond achter de brievenbus...
Ondertussen ben ik voor de duvel niet meer bang.
Misschien komt het door mijn strategie die ik in de loop van de jaren heb geperfectioneerd.
Voordat iemand mij overbluft of belachelijk maakt, open ik de aanval op mezelf.
Ik sla dan twee vliegen in een klap.
Ik ontneem iemand de dikke pret om ten koste van mijn serieuze reputatie eens even goed te lachen en heb hopelijk de lachers op mijn eigen hand.
Maar vandaag heb ik een authentieke "ik-schaam-me-wezenloos-ervaring"gehad.
Een bandlid vroeg ik of ik mee wilde spelen bij de opening van de tijdelijke Donjon in Nijmegen.
Er was een echt kanon, dat stond pal naast de gehate Donjon, het opende perspectieven!
Een groep vendelzwaaiers had muzikale begeleiding nodig, en vroeg niet eens of ik een voor of tegenstander was...verblind door mogelijkheden zei ik ja!
There was a catch ofcourse...

Vandaag heb ik mijn strategie dus maar weer eens succesvol ingezet.
Ik moest wel.

Bij deze.

No comments: