Wednesday, February 15, 2006

Functionaliteit.

Het voornaamste visitekaartje van Turijn is eigenlijk de lijkwade,

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijkwade_van_Turijn
http://www.stpiusx.nl/lijkwade/Lijkwade.html
maar nu heeft iedereen even een andere associatie.
Ik heb niet zoveel met sport, maar kan als vakidioot vaak wel de oorsprong waarderen van bepaalde sporten.
De marathon is ontstaan uit het feit dat een grieks veldheer tegen een krijger zei "Keer naar Athene terug en zeg dat we gewonnen hebben!". En Philippides, die aan de veldslag op de vlakte van Marathon had deelgenomen, ontdeed zich van zijn harnas, legde zijn helm, schild en wapens neer en rende zo snel hij kon naar huis.
Vind ik een mooi verhaal.
Curling daarentegen ontgaat mij totaal.
Er is vast ooit iemand geweest die een grote, platte steen in zijn handen heeft gehad en deze steen, zomaar, voor de lol, over een bevroren meer heeft laten glijden.
Waarom dit een olympische sport is, en het laten stuiteren van platte stenen op dat zelfde meer in de zomer niet...?
Functionaliteit is niet perse nodig, maar wel interessanter.
Het vriest dat het kraakt, en overal waar je kijkt is het felwit...
Je hut is al dagen ingepakt onder een dikke laag sneeuw, en het is vele graden onder nul.
Lopen buiten gaat niet, je zakt tot aan je middel weg, en de enige manier om je voort te bewegen is op ski's.
Omdat er toch wat te eten op tafel moet komen, en de winter langer duurt dan de tijd waarin je voedsel kunt verbouwen, ga je jagen.
Lange-afstands-jacht, de oorsprong van biathlon.
Het werd in de 18e eeuw een manier om scandinavische douaniers en soldaten te trainen in het bewaken van de grenzen.
Scherpschutters die alles raak schieten vind ik al indrukwekkend, maar al helemaal met een hartslag van 180...
Ik vind het stiekem stoer.

klik foto's...

Ik kan niet schieten noch skieen, maar zaterdag zit ik, zij het dan niet met zo'n duf koe-belletje om mijn nek, helemaal klaar voor de 12,5 km.

No comments: