Monday, April 03, 2006

Diplomatie.

Zo moeilijk kan niet zijn.
Ik weet dat het niet erg origineel is.
Ik ben nog niet eens zo'n mens dat voor een cubistisch schilderij staat en roept " Dat kan mijn zoon van vijf beter!".
Ik roep niet eens wat mijn pa altijd roept als hij naar kunstrijden op de schaats kijkt.
Bij de eerste driedubbele rietbergers ontvalt het hem al: "Dat kan ik ook!".
Vroeger, toen ik zes was, geloofde ik dat ook nog...
Degenen die mijn paps kennen, en zijn gestalte dus ook, zien de humor er vast van in.
Maar bij een aantal zaken weet ik bijna zeker dat ik het beter kan.
Zoals met diplomatie.
Beter hoeft namelijk in dat opzicht niet eens heel erg goed te zijn.
De lat ligt laag genoeg bij dit kabinet om het gemakkelijk te kunnen overtreffen.
Ik heb minister Kamp ooit ontmoet toen hij nog gewoon Integratie deed.
Het was dan wel een man van de verkeerde partij, maar hij leek me op zich een aardig mens, waarom niet?
Hij leek me ook redelijk intelligent.
Maar zijn recente uitspraken over de Venezolaanse claim op voormalig nederlands grondgebied zijn niet te rijmen met aardig of intelligent.
Ze zijn eerder horkerig en naief.
Kamp suggereerde onlangs dat Chávez de Nederlandse Antillen en Aruba onder zijn controle wil brengen.
Hij noemde president Chávez begin maart een "onverdraagzame volkspopulist met veel geld die met grote ogen kijkt naar de snippertjes voor de kust van Venezuela, die onderdeel vormen van het Nederlands Koninkrijk", daarmee duidend op de eilanden Aruba, Bonaire en Curaçao.
Kamp zei verder nog dat "de Nederlandse krijgsmacht een aanval van Venezuela gemakkelijk kan pareren omdat het land met slechts een tweedehands marineschip geen enkele partij zou zijn voor de Nederlandse marine".
En daarmee had hij voorlopig wel genoeg gezegd leek me.
Niet dat ik de reactie van Chávez erg origineel vindt, namelijk dat Amerika dit heeft gesoufleerd, maar begrijpelijk vind ik hem wel...

klik op foto
Bush voelt zich al een tijdje niet prettig door de positie van het communistische Venezuela, de op vier na grootste olieproducent ter wereld.
Hij deinst niet terug voor openlijke steunbetuiging aan de rijke binnenlandse oppositie tegen Chávez.
Chávez vermoedt al geruime tijd dat Amerika bang is voor "chantage middels prijs-opdrijving", en dat Amerika dus in het belang van de amerikaanse economie een militaire basis op de Nederlandse Antillen en Aruba wil, voor een aanval op Venezuela.
Niet eens zo ver gezocht want Chávez heeft de olieproductie genationaliseerd en raad eens waar het grootste deel van deze olie naar toe wordt geexporteerd?
Chávez had ook ooit aangekondigd de prijzen te willen verhogen om schulden bij het IMF af te kunnen betalen en de armoedeproblematiek in LatijnsAmerika aan te pakken.
Het is allemaal te doorzichtig voor woorden.
En in dit voorspelbare woordenspel laat Kamp zich meesleuren.
Alsof hij de eerste de beste amateur is.
Terwijl nergens de meerwaarde van deze discussie aangetoond kan worden.
Terwijl de mensen in Aruba, met zicht op de Venezolaanse kust, er over het algemeen ook niet wakker van liggen.
Vrijwel niemand op de Antillen is echt bang voor een LatijnsAmerikaanse invasie.
Ze zijn nog eerder bang voor een "pre-emptive strike" van de VS.
En ze schamen zich een beetje voor de uitspraken van Kamp, zij zijn immers goede buren van Venezuala, in meerdere opzichten.
Kamp doet er verstandig aan zich niet zo voor de wielen van deze politieke kar te gooien.
Of hij moet het over laten aan mensen die meer kaas hebben gegeten van diplomatie.
Onbescheiden mensen, zoals ik misschien, die denken dat ze diplomatie op dat niveau dan ook wel kunnen.
http://www.amigoe.com/artman/publish/artikel_18331.php

No comments: