Friday, August 11, 2006

Kleur.

Eigenlijk was het plan om naar Kleve te gaan.
De kids wilden foto's maken van kunstobjecten, voor een tentoonstelling op school.
Er is een grote engelse landschapstuin waar veel beelden in staan.
En een stafoud monument uit de Frans-Duitse oorlog, waar nooit zoveel aandacht aan wordt besteedt, terwijl deze oorlog toch aan de wieg staat van de eerste en de tweede wereldoorlog...

Ik houd bovendien erg veel van steden als Kleve, Kranenburg en Xanten.
Maar er viel er meer regen dan de riolering aankon.
Dus waren we hier naar binnen gegaan.
Naast de italiaanse verlokkingen was er ook een kleine overzichts-tentoonstelling van Robert Terwindt.
Vooral het schilderij van een atelier met uitzicht op een vrij wilde zee was indrukwekkend.
Daar heb ik geen afbeelding van kunnen vinden, maar dit is wat hij kan.

De nijmegenaar is kennelijk een cobra-adept.
Meerdere malen onderscheiden, maar ik kende zijn werk tot mijn schaamte amper.
Vanaf nu zal ik hem niet meer negeren.
Het "italiaanse gedeelte" bevatte een eindhovense schilder die inderdaad een mediteraan gevoel op kon roepen.
Giovanni Dalessi laat zich beinvloedden door renaissance kunstenaars.

Alle andere door Italie geinspireerden waren enigszins geforceerd origineel of over the top.
Ik vind het grappig als iemand een hedendaagse versie van een beroemd renaissance schilderij maakt, maar niet als het daarna nog tien keer gedaan wordt.
Daarnaast hadden een aantal werken een hoog post-modern gehalte en daar ben ik niet zo dol op begrijp ik niets van.
Veel elfen met teveel drugs op en een paar bloederige verwijzingen naar de gewelddadige romeinse geschiedenis van Nero en Ceasar.

Wel kleurrijk...
Het werk van Benoit Hermans vond ik interessanter.

Dit was ook een variatie op de ongelovige Thomas, maar de uitvoering in verschillende technieken was mooi.
Ik ben toch steeds weer verbaasd over dit museum.
Ik zou er eigenlijk elke maand een keer moeten binnenlopen.
Alleen al voor het gebouw, dat er van buiten niet spannend uitziet, maar eenmaal binnen...

Binnen is het een open ruimte, met een enorme trap-partij en hoge gallerijen afgewisseld met kleinere kamers.
Een grote architect voor een kleine stad.

No comments: