Saturday, September 09, 2006

Lent, gemeente Nijmegen, that'll do....

Zo schrijf ik een volle week niets, dan opeens een soort van schriftelijke overload.
Mijn onregelmatige regelmatige geschrijf.
Ik stoorde me ondertussen toch wel aan de reden om Lent als plaatsnaam te laten vallen.
Niet door de gevoeligheid, ik heb niet perse roots in deze stad of dit dorp.
Maar de onzinnige argumenten voor de naamsverandering storen me.
Het voorbeeld van de Ariƫnsstraat in Nijmegen die zomaar verward zou kunnen worden met de Dr. Ariƫnsstraat in Lent, dat straks dus ook Nijmegen heet.
Zoals dat mogelijk ook geldt voor de Floraweg en de Bloemerstraat in Nijmegen en de Floralaan en Bloemenstraat (Bloemenhof) in Lent.
Het is misschien inderdaad noodzakelijk voor de vele dyslectici die bij de nooddiensten werken en die naar de verkeerde straat rijden omdat er twee van zijn of omdat de woordjes teveel op elkaar lijken.
Dit is dus zo'n discussie waar ik me verschrikelijk in laat meeslepen, me verslik tijdens de discussie en pas thuis, midden in de nacht, opeens weet wat ik had willen zeggen.
Of waarbij ik opeens een ingezonden brief tegenkom die precies zegt wat ik had willen zeggen.
Van Johan Frijns, ook uit Lent, ook vanuit de stad naar het dorp gegaan.
Iemand die zich, net als de vele andere nieuw-lentenaren, wel degelijk realiseerd dat het voor de oud-inwonenden die al generaties lang het dorp bevolken een grotere schok is dat er zoveel bijgebouwd en veranderd wordt.
Nijmegenaren stellen zich niet altijd tactvol op als het over het inlijven van dit oude dorp gaat.
Ze hebben de neiging om in no-time zich het dorp toe te eigenen en zich in alle dorps-en wijkraden breed te maken.
Wonen in een dorp, dan weet je wat je krijgt...
Dan ga je niet mekkeren over niet-aanwezige winkelcentra en buurtkroegen.
Als je dat allemaal mist dan moet je weer in de stad gaan wonen, of je moet wat meer moeite doen om je alternatieven te vinden.
Hij, Johan, prikt in ieder geval wederom door de bullsh*t heen.
Ik ben zo vrij om hem hier te citeren:
"... een heel dom idee. Lent is niet zomaar een administratieve naam maar een eeuwenoude entiteit. Mensen voelen zich ermee verbonden, zelfs diegene die er nog niet eens zolang wonen. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat er iets problematisch schuilt in het hebben van een adres in 'Lent'. Zo kort na het besluit om een flinke lap dorp fysiek af te breken voor de dijkverlegging en midden in de discussie over de "dorpsvisie Lent" -bol van ideeen over hoe Lent vooral zichzelf moet blijven temidden van de waalsprong (indertijd ook al zo'n fantastisch gekozen naam waarmee Nijmegen zich pardoes in de gemeensschap hier deed landen)- is dit ook een bijzonder ongelukkig moment om dit idee de wereld in te sturen.
Gewoon afblijven mensen.
Johan Frijns, Begoniastraat, overigens een van de straten die dan van naam moet veranderen als dit onzinnige plan doorgaat, Lent."
Kijk, dat had ik nou willen zeggen.
Maar hij kon dat vanochtend beter.

No comments: