Tuesday, January 22, 2008

Zachte heelmeesters.

Een aantal jaren geleden was het ook al een hot item.
De samenleving vroeg steeds vaker om keiharde aanpak en veel langere straffen voor jonge wets-overtreders.
Ook Nederland heeft ondertussen een afdeling van een overwegend amerikaans instituut.
De Glen Mill-methode zou fenomenale resultaten boeken.
En als zelfs in linkse kringen mensen dit soort griezelige dingen begonnen te roepen, vroeg je je al snel af; "Werkt het dan inderdaad?".*
En zo ja, betekent het dat wij met onze liberale opvattingen en ons gedoogbeleid binnenkort konden inpakken?
Ik wil best gokken op een winnend paard maar de hele race stond me een beetje tegen.
IJzeren tucht, boot-camp-taferelen.
Ik hoorde de stem van een geflipte docent op mijn eigen mavo, die spugend van frustratie en met grote bolle ogen een magere vinger in de lucht hield en met overslaande stem een bevlogen betoog hield voor de herinvoering van werkkampen voor "vandalen en ander tuig".
Want, zo hield hij ons elke les weer voor, "zachte heelmeesters maken stinkende wonden".
De man was een Neerlandicus die de oorlog nog had meegemaakt en geloof me, there was more where that came from...
Ik vond de docent eng.
En ook het beeld van kaalgeschoren pubers die op een grijze binnenplaats in keurige rotten van drie opgesteld stonden om aan te horen hoe slecht ze waren en wat ze de samenleving hadden gekost...
De tijdelijke bewoners van dit soort faciliteiten zijn natuurlijk ook minder blij* met al dit gedoe, maar dat valt te verwachten als je straf hebt.
Toch heeft de trend doorgezet.
De beste stuurlui blijven vrolijk roepen dat het allemaal wel wat strenger kan, omdat "reclassering en jeugdzorg er niets van bakt".
En vragen zich niet af waar het allemaal van betaald moet worden.
Want tussen ambitie en realisatie staan bezuinigingen in de weg...
Maar begeleiden is te soft en dus terug naar discipline.
Een gevangenis is namelijk net een hotel naar het schijnt.
En ook al weten we dat het mooiste hotel een vervelende plek wordt als je er niet uit kan, we zouden het liefst een gedetineerde alle rechten af willen nemen om de rest af te schrikken.
Dat zal ze leren!
Niet dus.
Ondertussen is de evaluatie geweest en tot mijn niet eens zo grote verbazing blijkt het allemaal geen drol uit te maken.
Net zo goed als dat de doodstraf in vrijwel geen land het gewenste effect heeft, namelijk als waarschuwing, zo heeft ook strenger en zwaarder aanpakken toch geen beter resultaat.
Hard straffen, zacht straffen, de recidive is vrijwel even hoog.
Terug naar de tekentafel.

*noot:
Fora zijn nooit een goed referentiekader voor hoe mensen over maatschappelijk relevante zaken denken.
Fora zijn meestal anoniem, en anoniem reageren mensen doorgaans altijd lomper en onder de dekking van hun schuilnaam.
Ik realiseer me terdege dat onderbuikgevoelens naar politieke meningen vertalen vanuit reacties op fora of in kranten zeer verraderlijk is.

No comments: