Tijdens de zomerfeesten blinkt Nijmegen uit in beheersbaarheid.
Normaal zijn de Affaire en Habana , met een programmering die lijkt op een kruising tussen Oerol en de Parade, de enige plekken waar het een beetje uit te houden is tijdens de zomerfeesten, in de rest van de stad is het over het algemeen achterlijk druk.
De Affaire (en haar latere uitbreiding Habana) is ooit begonnen als zelfstandig podium.
Ondertussen heeft de overkoepelende organisatie van de zomerfeesten, omdat vrijwel alle andere podia van hun zijn, de positie van belangrijkste coördinator opgeëist, en is derhalve degene die ook de veiligheidseisen stelt voor de kleinere initiatieven.
Hun macht is inmiddels zo groot dat ze de leukste dingen, zoals de Staat (de enige act waarbij ik overwoog om letterlijk over de brug te komen) die vanavond op de Affaire zouden optreden domweg af kunnen gelasten, met als argument dat het te druk word op die kleine locatie (en dus niet voor één van hun eigen podia) met als officiële lezing: de algemene veiligheid van de rest van de bezoekers komt in het geding.
Er zijn ongeveer dertig grote podia over de hele stad verspreid, tijdens het grootste gratis openluchtfestival van het land, waar naar verwachting dit jaar met gemak een miljoen bezoekers wordt gehaald, dus dat betekent Kassa!!!
Maar het moet allemaal beheersbaar zijn, zoals bij het zwaar gecomprimeerde geweld van de Matrixx, want op een kleine lokatie met veel camera's en politie er om heen (en dat is dan ook meteen waar alle politie-capaciteit aan op gaat) of daar waar de mensen braaf voor de eenheidsworst-podia gaan staan om te luisteren naar acts als Sieneke, waar publiek op afkomt waar de overkoepelende organisatie van de zomerfeesten altijd op de een of andere manier iets aan verdient, beheersbaar betekent in deze dus een goede gestage verkeersstroom in de richting van de megakroeg die Nijmegen heet.
Om het allemaal nog meer beheersbaar te maken kwam iemand twee weken geleden op het idee om alle parkeergarages in de stad dicht te gooien tijdens de vierdaagse, lekker rustig want geen auto's en geen verkeersregelaars nodig, maar ook, zo blijkt nu, veel te weinig plekken om een fiets neer te zetten en te weinig pendelbussen.
Elke dinsdag van de wandelvierdaagse wordt er sinds mensenheugenis een groot vuurwerk georganiseerd, waar naar schatting 500.000 mensen op af komen, maar zonder garages, pendelbussen en een afgesloten fietsbrug was het gevolg een geweldig verkeers-pandemonium, aan de Lentse kant, want deze week, en dus ook tijdens het vuurwerk, parkeert iedereen in Nijmegen Noord.
Hier heeft de organisatie van de zomerfeesten zitten slapen, maar een plaatselijke veehouder niet: vijf euro voor parkeren bij de boer (in plaats van de normale vijftien euro in de toch al gesloten stads-garages), en dan kun je met het pontje voor 1 drankmunt naar de overkant!
Klinkt in eerste instantie inderdaad als een solide plan, ware het niet dat het pontje tijdens "De Waal in Vlammen", een uur voordat het vuurwerk-ponton arriveerde, stopte met varen en het Waalstrand dus in no-time letterlijk volliep met mensen die eigenlijk nergens heen konden.
De rest van de week kan het pontje die parkeerders ook al niet zo vlot over zetten, dus die lopen via de fietsbrug naar het podium aan de andere rivieroever, tien minuten, mooi uitzicht over de stad...
Na zo'n vuurwerk, en ook op de vrijdagavond als de intocht achter de rug is, willen ze natuurlijk weer allemaal snel terug naar huis, en de boer heeft die vijf euro per auto ondertussen wel netjes geïncasseerd, maar nooit de moeite genomen om er wat mannetjes voor te regelen die de auto's weer ritsend van het weiland weg laten rijden, met als gevolg dat er twintig rijen dik auto's tegelijkertijd door een adhoc-gat in het prikkeldraad weg willen, ongeacht het feit dat er ook een paar duizend voetgangers en fietsers op weg naar huis zijn...
Iets waar de organisatie van de vierdaagsefeesten zich overigens lekker niets van aan trekt, ze zien het immers niet, want het is niet in het stadscentrum, het is op de lokatie van Habana, die andere plek waaraan de organisatie, net als aan de Affaire, niet zo veel geld verdient, want ook klein met ook een eigen programmering, dus in hun ogen geen probleem met welke beheersbaarheid dan ook.
Ik begin een hekel te krijgen aan het woord beheersbaar ...
No comments:
Post a Comment