Saturday, July 24, 2010

Lepidopterist.

Ik was zeven, zat bij mijn opa en oma televisie te kijken en zag iets dat me de stuipen op het lijf joeg.
Het was een animatie-filmpje, in kleur, mijn opa en oma hadden sinds kort een kleuren-tv...
Het ging over een lepidopterist die een enorme verzameling had, ik wist nog niet eens wat een lepidopterist was, maar het is iemand die vlinders vangt en thuis op een bord prikt, met een naamkaartje eronder.
In oude natuurmusea zie je soms hele wanden met laden, allemaal vol met vlinders.
Terwijl de lepidopterist (sinds ik weet wat het woord betekent, kan ik er geen genoeg van krijgen!) door een prachtig bos rende, omdat hij een zeer gewild exemplaar op het oog had en steeds verder weg loopt van de bewoonde wereld, hoorde je het geflap van enorme vleugels, werd hij opgepakt door een enorme vlinder en abrupt op een spies gegooid...
Het beeld zoomt vervolgens uit en hij hangt, uiteraard heel erg dood, op een enorm bord met allerlei mensen: politieagenten, dokters, leraren, biologen, boeren, brandweermannen, stratenmakers, timmermannen, verschillende huidskleuren...
De animatie over de mensen-verzamelende-vlinder had mij een paar slapeloze nachten bezorgd, maar een paar weken geleden moest ik er opeens weer aan denken, en nu ben ik er al de hele morgen obsessief naar op zoek.
Zie je nu wel dat niet alles op internet staat! (en dat ik veel te veel tijd heb...)
Nu ga ik op zoek naar een naam voor iemand die bang is voor vlinders.

No comments: