Thursday, November 18, 2010

Social Network Sores.

Ik begreep van een vlotte mevrouw op de radio, ze twitterde ook, dat ze vanaf nu elke vrijdag een paar mensen van haar vriendenlijst op Facebook afgooide, naar voorbeeld van een Amerikaanse comedian.
Ze had namelijk opgemerkt dat ze met een heleboel mensen van die lijst niet meer dan drie keer per jaar een kop koffie dronk, een groot aantal van hen eigenlijk nooit meer zag, een aanzienlijk deel ervan niet eens kende en een nog groter deel niet grappig vond, want één van haar criteria was dat mensen haar aan het lachen moesten maken, anders vond ze ze niet echt boeiend om te volgen.
Ze had meer dan duizend vrienden en dacht nog wel even bezig te zijn om dit aantal vrienden dermate terug te destilleren dat het alleen nog maar mensen betrof die grappig, vertrouwd en interessant genoeg waren om te volgen dan wel te laten volgen.
Ik was danig onder de indruk van haar verhaal.
Ik heb dit, had een Hyve, heb een Facebook met 35 vrienden...moest ik me nu langzamerhand niet ook afvragen of ik nodig een keer grote schoonmaak moet houden? ,'Unfrienden' heet dat kennelijk, en sinds gisteren is het een jaarlijks terugkerende officiële feestdag of zoiets.
Maar ik ben er uit.
Één van mijn vrienden is weliswaar een indianen-opperhoofd uit de jungle en nee, daar heb ik nog nooit koffie mee gedronken, maar voor de rest ken ik iedereen op dat lijstje persoonlijk, kom ze in ieder geval graag tegen of heb ik ooit één of meerdere leuke ontmoetingen mee gehad.
Of ze me helpen met verhuizen als ik dat vraag weet ik niet, maar dat is in ieder geval geen vast criterium voor mij als het over vriendschap gaat.
Dus voorlopig hoor ik geen ; "Dude, did you fucking unfriend me on facebook? I was looking for your email address and you're not in my friend list anymore. WTF?"

No comments: