Friday, December 02, 2011

Zie de maan....


Ik vind het wel te begrijpen ,die reactie van die afrikaanse Canadezen.
Ik zag gisteren ook een item op de belgische televisie waarin een van oorsprong Afrikaanse man het ook niet altijd meer goed begreep, zo rond december, veel kinderen die vreemde dingen riepen en zeiden, en hij aanvoelend dat het maar beter was om er met een glimlach of een grap op te reageren...
Ik heb tegen mijn kinderen nooit gezegd dat ze niet mee mogen vieren, het is ook lastig om je hele familie te negeren, maar ik erger me eigenlijk stiekem wel aan deze heiligenverering.
En ook aan het gemak waarmee doorgaans verstandige mensen opeens hun kinderen volgooien met zwarte make-up en ze een klein felgekleurd livreitje aantrekken, compleet met veren op hun mutsje.
In Nederland hebben de meeste mensen toch liever een bord voor hun kop, want
elk jaar opnieuw wordt er door de ware toegewijden heel hard geroepen dat iedereen zich even niet zo moet aanstellen, over een paar weken zijn we wel weer politiek correct en tegen discriminatie en zo...
Dat knechtje van de Sint is geen zwart Afrikaans jongetje, maar een....gewoon...een zwart uitziend jongetje.

Door het vuur gaand voor de traditie van 5 december loop je wel heel erg hard weg voor de oorsprong van ons wel degelijk koloniale gedachtegoed.
Ik voel in deze tijd steeds sterk de behoefte om geschiedenisles te geven, mijn kinderen zuchten al diep als ik begin te tieren, "daar gaat ze weer" denken ze, soms hardop.
De bisschop is al eeuwen dood, soms komen kinderen twee verschillende, of meer sinten tegelijkertijd tegen, maar de kerel in het kerkelijk gewaad is ontegenzeglijk altijd de echte.
Heef het een mijter? Check! Is het rood/wit/goud gekleed? Check! Heeft ie een staf en een lange witte baard? Check! Yup, Dit is de echte, het is 'm !

Een bisschop, een hele kerk, die in verre landen kerstenend de beschaving er in slaat en zijn kleine zwarte slaafjes mee terugneemt, het komt allemaal rechtstreeks uit de missie-tijd, deze iconografie van het belangrijkste feest van de Nederlander.
Ik vind het niet zo ver gezocht van die Canadezen en het is wel degelijk uit te leggen koloniaal, het verwijst toch heus wel naar ons slavernij-verleden en de VOC-tijd. Maar het motto is en blijft; "niet zeuren, het is oer-gezellig, het hoort er gewoon absoluut bij", het mag dus aan geen enkele kritiek onderhevig zijn.
Kom aan Sinterklaas en je komt aan de oer-identiteit van de Nederlander.
Hoogst vermoeiend.
Tijd voor de langste nacht...

2 comments:

Alie said...

Als kind vond ik het al een verdachte vent, die sinterklaas (ouwe pedo met mijter) maar het heeft nog jaren geduurd voordat ik in de gaten had hoe racistisch dat hele feest nou echt is: http://tigerbeatdown.com/2011/11/14/if-you-protest-racism-during-black-face-season-in-the-netherlands-you-will-be-beaten-up-and-arrested/ (via een vriendin in India, via twitter)

Strangebrew said...

Ik had ook wel eens gehoord van Darkie Day, maar dan als keltisch feest, waarin de zwarte verf inderdaad niet slaat op een afkomst maar op een oud keltisch gebruik om je op die manier te vermommen.In de vorige eeuw was dit het enige dat armen hadden om zich te verkleden, zoals ook met carnaval er gewoon oude kleren en een gek hoedje werden aangetrokken en met een donker gezicht niet meteen iedereen je herkende. Zo is er ook "Knecht Ruprecht", het hulpje van de sint en of kerstman in de alpen...een donker gekleurd of gekleed mannetje dat wel het vuile werk opknapt voor de baas, maar toch echt een alpenmannetje is. Dat het gemakkelijk een racistisch tintje krijgt is echt onder invoed van het kolonialisme. Ik heb absoluut geen moeite met oude ketische gebruiken, wel met de christelijke claim die er op is komen te liggen en al helemaal met de gevolgen daarvan.